Roblox
Roblox rasar över 20 procent - antalet användare lägre än väntat i Q4 (Finwire)
Spelplattformen Roblox redovisar en omsättning i linje med förväntat under fjärde kvartalet. Däremot var antalet användare lägre än väntat och aktien rasar med runt 24 procent i förhandeln.
Omsättningen steg 31,8 procent till 988,2 miljoner dollar (749,9). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 971.
De justerade intäkterna, net bookings, ökade 21 procent till 1 361,6 miljoner dollar (1 126,8), att jämföra med marknadens förväntningar på 1 374 miljoner.
Justerat ebitda-resultat uppgick till 65,6 miljoner dollar (259,6), väntat 351, med en justerad ebitda-marginal på 6,6 procent (34,6).
Resultat per aktie uppgick till -0,33 dollar (-0,52), vilket är bättre än analytikerkonsensus som låg på -0,45.
Genomsnittligt antal dagligt aktiva användare, DAU, steg 19 procent i årstakt till 85,3 miljoner. Det var dock klart lägre än väntade 88,4 miljoner.
För 2025 guidar Roblox för justerade intäkter på mellan 5,2 och 5,3 miljarder dollar, väntat 5,3 miljarder. I första kvartalet väntas siffran bli mellan 1,13 och 1,15 miljarder dollar, väntat 1,14 miljarder.
Roblox, MUSD | Q4-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q4-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 988,2 | 971 | 1,8% | 749,9 | 31,8% |
Justerat ebitda | 65,6 | 351 | -81,3% | 259,6 | -74,7% |
Resultat per aktie, USD | -0,33 | -0,45 | -0,52 |
Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire