SKF
BRA PRIS/MIX OCH HÖG EFFEKTIVITET INDUSTRISIDAN – VD (NY) (Direkt)
(tillägg: de tre sista frågorna och svar)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kullagerföretaget SKF hade inom industriverksamheten bra så kallad pris/mix samt hög kostnadseffektivitet, vilket bidrog till verksamhetens resultat i det fjärde kvartalet.
Det säger SKF:s vd Rickard Gustafson till Nyhetsbyrån Direkt i en intervju efter bokslutsrapporten för 2024.
Industriverksamhetens omsättning på 17,5 miljarder kronor i kvartalet var 6 procent över analytikers förväntan enligt Infront. Det justerade rörelseresultatet på drygt 2,5 miljarder kronor var 8 procent över förhandstipsen, samtidigt som verksamhetens justerade rörelsemarginal på 14,6 procent var 0,3 procentenheter högre än vad analytiker hade prognostiserat.
"Vi lyckas hålla i en bra pris/mix. Vi har hög kostnadseffektivitet och vi ligger mycket nära våra kunder med mycket nyutveckling och innovation, så jag tycker att vi har en bra utveckling i vår industriaffär", säger SKF-chefen.
Även på fordonssidan var omsättningen på 2,5 miljarder kronor högre än förväntat, men det justerade rörelseresultatet på 186 miljoner kronor och motsvarande marginal på 2,6 procent var lägre än vad bedömare hade räknat med.
"Fordonssidan har haft ett väldigt volatilt kvartal. Många av våra stora fordonskunder, inte minst i Europa, har dragit ned takten i sina fabriker ganska rejält och förlängde exempelvis helguppehållet med flera veckor. Det blir slagigt och är svårt att parera. På fordonssidan har vi haft en utmaning med den volatiliteten som har haft negativ inverkan på vår kostnadsbas. Vi har även haft en viss påverkan från en annorlunda mix där jämfört med samma kvartal året före. De produkter vi har tillverkat har dragit lite mer materialkostnader", uppger SKF-chefen.
Hur står sig fordonsverksamhetens utveckling jämfört med era konkurrenters? Är det bara marknaden som har varit svag eller har ni tappat marknadsandelar?
"Jag kan inte svara för det fjärde kvartalet isolerat eftersom vi ännu inte riktigt vet hur det har gått för konkurrenterna, men under de tre första kvartalen 2024 tappade vi inte marknadsandelar. Delar av försäljningsnedgången är också självförvållad – vi har valt att kliva av en hel del olönsamma affärer under året."
Hur ser de långsiktiga utsikterna för Europas fordonssektor ur?
"Det är en bransch i stor omdaning. Den pågående elektrifieringen stöper om delar av värdekedjan och innovationskraften har delvis flyttats mot Kina vad gäller nyutveckling av elfordon. Transport och förflyttning kommer dock att vara en viktig del för mänskligheten även framöver, så jag är övertygad om att det här också är en industri som kommer att stabiliseras igen, kanske med viss förändring. Det är naturligt i all utveckling", resonerar Rickard Gustafson.
Ni har nu meddelat ett datum i november för kapitalmarknadsdag kring separationen av fordonsverksamheten. Ska man tolka det som att tidsplanen håller?
"Vi är i en väldigt intensiv fas. Vi jobbar mycket med planläggning och förberedelser för detta. Vi ser fram emot att driva uppdelningen mellan vår industri- och fordonsverksamhet framåt och jag är övertygad om att vi är på väg att skapa två riktigt starka bolag som ska vara redo att ta sig an en tuff konkurrens, men kunna lösa det med lönsam tillväxt", är budskapet från SKF-chefen.
Hur stora kostnader kommer separationsarbetet att medföra?
"Det är något som vi kommer gå igenom i detalj när vi håller vår kapitalmarknadsdag den 11 november. Då tänker vi presentera både vad det väntas kosta, men kanske än mer intressant – de värden som kan skapas i de här två bolagen."
Vad är skälet till att ni slopar modellen med att guida för helåret och bara fortsätter guida på kvartalsbasis?
"Givet volatiliteten i omvärlden och vår relativt korta orderbok har vi inte så stor insyn längre ut i tiden, så vår guidning för helåret har inte adderat så mycket extra värde. Det har många av de analytiker som följer oss också känt. Därför väljer vi att fokusera på innevarande kvartal.
Är orderböckerna mindre nu också?
"Nej, vi guidar inte om orderbok, utan det beror på att vi har en orderbok som har en ganska kort horisont jämfört med många andra industribolag. Vår verksamhet spänner även över många olika industrisegment - vissa med kortare cykler och andra med längre, så den aggregerade orderboken säger inte så mycket för oss", säger Rickard Gustafson.
Fjärde kvartalet innebar det sjätte kvartalet i rad med negativ organisk tillväxt, noterar SKF-chefen, men marginalen är ändå relativt stabil på en bit över 11 procent, trots valutamotvind, framhåller han.
"Vårt nära samarbete med våra kunder kring innovation och utveckling gör att vi känner oss väl rustade för lönsam tillväxt när efterfrågan väl vänder tillbaka igen", säger Rickard Gustafson.
Hur har utvecklingen varit för er i Asien under det gångna kvartalet?
"I Asien och framför allt i Kina har vi haft en negativ organisk tillväxt. Där pratar vi nästan uppemot 10 procent, så det har varit en svag utveckling. Det har varit en fortsatt försvagning i vindaffären, vilket vi har levt med under ett antal kvartal. Vidare har en del av våra distributörer köpt på sig lite för stora lager under 2024 och väljer nu att tömma ut dem och beställer inte så mycket nytt. Det är ett övergående problem. Det är de stora orsakerna. Det som däremot går väldigt starkt i Kina är försäljningen till elfordonssidan", säger SKF-chefen.
Hur ser du på framtiden för er vindkraftsrelaterade verksamhet?
"Det är en stor och viktig industri. Det är viktigt för världen med förnybar energi, så jag är övertygad om att vindaffären kommer att fortsätta vara en viktig komponent. Vilka delar och hur vi väljer att spela i den får vi hitta våra former för", svarar Rickard Gustafson.
Ser ni risk för en annan regulatorisk miljö i Nordamerika med tanke på Donald Trump syn på bland annat vindkraft?
"Vi jobbar i runt 100 länder och har hållit på med den här verksamheten i över 100 år. Det dyker emellanåt upp handelshinder och annat som vi måste navigera och vi kommer att hantera de som eventuellt kommer med den nya administrationen i USA", konstaterar SKF-chefen.
I fredagens inledande handel sjönk SKF-aktien med 1 procent. Sedan årsskiftet har aktien lyft 9 procent.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt