Onlinepriserna i USA föll 2,6 procent i december - Adobe (Finwire)
De amerikanska onlinepriserna sjönk med 2,6 procent i årstakt i december och har därmed sjunkit 28 månader i rad. Det visar Adobe Digital Price Index, DPI, som drivs av Adobe Analytics. I månadstakt steg priserna 0,2 procent.
Priserna föll i december för 13 av de 18 kategorier som Adobe mäter, bland annat elektronik med prisminskningar om 5,1 procent i årstakt och kläder med 11,2 procent i årstakt.
Livsmedelspriserna online steg med 0,3 procent i november i årstakt och minskade med 0,1 procent jämfört med november. Livsmedelspriserna har trendmässigt dämpats sedan den rekordhöga ökningen från september 2022, då priserna steg med 14,3 procent på årsbasis. Konsumenter handlar trendmässigt mer matvaror på nätet och denna kategori har gått i linje med konsumentprisindex, skriver Adobe.
USA:s KPI-statistik för december publiceras vid 14.30 idag.
Joel Andersson
Nyhetsbyrån Finwire