SMART EYE
STORT INTRESSE FÖR IRISSKANNINGSTEKNOLOGI - VD (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Eyetrackingbolaget Smart Eye meddelade på trettondagen att bolaget har ingått ett avtal med Fingerprint om att licensiera irisskanningsteknologi. Smart Eyes vd Martin Krantz befinner sig på plats på teknikmässan CES i Las Vegas och uppger för Nyhetsbyrån Direkt att intresset är stort från biltillverkare och att målet är att kunna presentera en så kallad design win för den nya tekniken under 2025.
"Vi har med oss demon på tekniken till CES i Las Vegas som vi visar upp för biltillverkare. De är superintresserade och tanken är att få in det i bilar så snabbt som möjligt", sade han till Nyhetsbyrån Direkt på tisdagskvällen svensk tid.
Enligt Martin Krantz har Smart Eye under en lång tid fått förfrågningar från bilindustrin om att göra autentisering.
"Du kan göra massa saker med din smartphone som kräver autentisering och tanken är att du ska kunna göra samma sak i framtidens bil", förklarar han och fortsätter:
"Vi har haft det på vår 'roadmap' att vi ska ha autentisering att sälja till våra kunder någonstans under andra halvåret 2026. Nu kan vi göra det med en gång i stället. Vi har fullt här i montern och vi säljer för fullt. Bilkunderna flockas här i montern", säger Martin Krantz om irisskanningsteknologin.
Enligt pressmeddelandet som publicerades på måndagen erhåller Fingerprint en initial licensavgift på 23 miljoner kronor, som betalas i form av aktier i Smart Eye. Därutöver kan ytterligare upp till 17 miljoner kronor i prestationsbaserade betalningar komma.
Den första delbetalningen utfaller när Smart Eye säkrar sin första design win och den andra delbetalningen sker första gången tekniken används vid produktionsstart.
"Den första delbetalningen räknar jag med ska komma ganska snabbt. Att få in det i bilar under 2025 är definitivt målet. Sedan tar det alltid lite tid att gå från design win till serieproduktion", säger Martin Krantz och tillägger:
"Bilunderstrin är inga gaseller på det sättet utan det tar tid att utveckla en ny bil."
Kan ni tänka er att köpa upp Fingerprint om det här blir en succé?
"Det låter jag andra spekulera i. Vi har ett samarbetsavtal med dem nu. I det samarbetsavtalet tar Smart Eye helt över teknisk utveckling, kommersialisering och försäljning inom Automotive. Smart Eye blir Fingerprints förlängda arm inom Automotive", säger Smart Eye-vd:n och förklarar hur Fingerprints lösning ska integreras i Smart Eyes befintliga mjukvarustack.
I Smart Eyes rapport från den 14 november uppgav bolaget att det stod fast sitt mål att vara ebitda-positiva i början av 2025, med ett positivt kassaflöde som följer 2–3 kvartal därefter.
Ligger prognoserna om kassaflöde och lönsamhet fast i dag?
"Ja absolut. Det blir en marginellt större kostnad men det ser så pass bra ut med vår försäljning så det är inga problem."
Har ni märkt av en förbättring i bilindustrin?
"Ja, det skulle jag nog säga. Botten var nog juli, augusti och september. Det är inte riktigt lika mörkt längre. Det har också varit många förseningar på bilar som nu börjar komma i produktion."
Han nämner Nissan Ariya och Volvo EX90 som två bilmodeller som är i produktion i nuläget och som har Smart Eyes teknik.
"Så det börjar komma mer och mer bilar på vägarna med Smart Eye i. Det är lite försenat men det kommer till slut."
Smart Eye-aktien sjönk på tisdagen med 5 procent medan Fingerprint-aktien stärktes 22 procent.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt