H&M
MONKIS BUTIKSNÄT GÅR I GRAVEN (Direkt)

2024-11-22 07:54

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) H&M-gruppen fortsätter att omstrukturera sin varumärkesportfölj och nu har turen kommit till Monki vars butiksnät går i graven.

Enligt ett besked på H&M:s hemsida tidigare i veckan kommer varumärkena Weekday och Monki från och med 2025 att verka under paraplyvarumärket Weekday såväl online som i fysiska butiker. Åtgärden medför att merparten av alla Monki-butiker kommer att stängas och att begränsat antal kommer att omvandlas till Weekday-butiker.

Enligt H&M:s senaste rapport fanns det 56 Monki-butiker vid utgången av augusti. Hur många som stängts sedan dess, i vilken takt de resterande stängningarna kommer att ske och hur många butiker som ska konvertera still Weekday vill H&M inte svara på.

"Det är fortfarande i ett tidigt skede, och vi har ingen ytterligare information att dela med oss av just nu", skriver Nadine Schmidt, kommunikationschef för Weekday, i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Monki och Weekday kom in i H&M-gruppen 2008 genom förvärvet av modeföretaget Fabric Skandinavien.

Nedmonteringen av Monkis butiksnät följer strax efter att H&M-gruppen beslutat att lägga ner Afound, en marknadsplats som sedan 2018 sålt koncernens egna samt externa varumärken.


Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt



                


Infront.co
© Nyhetsbyrån Direkt AB

H&M B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -