BJÖRN BORG
VD SER FORTSATT STIGANDE MARKNADSFÖRINGSKOSTNADER (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Marknadsföringskostnaderna väntas fortsätta stiga för Björn Borg även framöver. Det uppger kläd- och skobolagets vd Henrik Bunge till Nyhetsbyrån Direkt.
Under det tredje kvartalet såg Björn Borg en ökning av marknadsföringskostnaderna med 7 miljoner kronor jämfört med föregående år till 23 miljoner kronor. Det pressade rörelsemarginalen ned till 14,7 procent (15,6).
"Vi har valt att göra det för att vi tror att det kommer vara nyckeln för att skapa framtida stark tillväxt, framför allt i Tyskland som är en ganska ny marknad", Henrik Bunge.
Är det här kostnader som kommer fortsätta öka även framöver?
"Vi kommer fortsätta investera i varumärket, men om det blir så här mycket mer i ett enskilt kvartal igen, det låter jag vara osagt. Det handlar mycket om vad vi får för fäste på investeringarna. Ganska mycket i dag är `performence marketing´ där vi kan mäta hur bra det fäster, så det där kommer säkert svänga lite grann."
Även bruttomarginalen sjönk i kvartalet och uppgick till 52,1 procent (52,6).
"Den stora delen är att vi har integrerat skor och det där är ett övertagande från en licenspartner som gick i konkurs i början av året där vi haft ganska mycket extrarabatter även under Q3. Men på medellång sikt är det en fin bruttomarginal på skor, men det kommer ta tid för oss att full integrera det här givet konkursen", säger Henrik Bunge som även nämner att försäljningen till större kunder ökat under kvartalet vilket tryckt ned bruttomarginalen.
"De har lite bättre villkor än de mindre kunderna och deras andel växer mer än för ett år sedan. Den omfördelningen påverkar också."
Är det här en utveckling du ser fortsätta framåt?
"Vi förväntar oss att de större kunderna tar en större andel, det är där vi har bäst momentum, men samtidigt ser vi också att vi har ett momentum i vår egen e-handel som växte med 34 procent under kvartalet. Utöver detta bedömer vi att vi kan förbättra bruttomarginalen på skor så därför tror vi att vi bör kunna ligga runt 55 procent. Det målet har vi inte övergett."
Nettoomsättningen steg under det tredje kvartalet med 8,8 procent.
"Ambitionen är att växa fortare än så här, men jag tycker det var ett bra kvartal givet allt som händer runt omkring. Det jag vill lyfta fram som positivt är vår egen e-handel som växer med 32 procent", säger Henrik Bunge.
Under årets första nio månader har Björn Borg hittills en omsättningstillväxt på 11,9 procent. Det nyligen satta årliga tillväxtmålet ligger på en 10 procentig ökning.
"Jag vill inte ge någon prognos på om vi kommer klara det för helåret. De stora kvartalen för oss när det gäller omsättning brukar vara det första och det tredje kvartalet", fortsätter vd:n.
Hur har starten på det fjärde kvartalet varit? Och hur ser du på julhandeln?
"Jag kan inte säga något om starten för oss, men för sektorn finns det mycket som tyder på att både Black Friday och julhandeln kommer att bli en otrolig försäljningsresa, det kan man nog vara ganska säker på."
Enligt Henrik Bunge ser det dock lite olika ut i nordiska länderna och i Europa.
"Men tittar vi på Sverige har det varit räntesänkningar och det kommer skattesänkningar nästa år och det är prat om förändrade amorteringsvillkor. Det har också varit en varm höst, vilket gjort att många inom mode och sport sitter med ganska mycket lager på vinterjackor och vinterprodukter. Allt det här sammantaget tyder på att det kommer bli ett högt tryck på Black Friday och julhandeln, sannolikt väldigt rabattdriven skulle jag gissa", säger han.
Gustaf Andersson +46 8 5191 7906
Nyhetsbyrån Direkt