NCAB
BRED NEGATIV PÅVERKAN FRÅN INDUSTRISEKTORN - VD (Direkt)

2024-10-01 15:12

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Mönsterkorttillverkaren NCAB ser en bred negativ marknadspåverkan från industrisektorn snarare än att det bara skulle vara några enskilda segment som går svagt.

Det säger NCAB:s vd Peter Kruk till Nyhetsbyrån Direkt efter tisdagsbeskedet från bolaget om att NCAB räknar med marknadssvaghet i både tredje och fjärde kvartalet, något som har fått aktien att sjunka med 5 procent på Stockholmsbörsen.

Ni nämner att utbyggnaden av elbilsladdare har avstannat. Avser det främst privatpersoners laddare eller publika laddstationer?

"Vi är aktiva inom bägge, men den del som har saktat av mest är de privata för hemmabruk. Elbilsladdare är ett segment som tidigare har varit starkt, men som har bromsat in under våren och sticker ut på det sättet. Om man tittar på totalen så gäller den stora marknadsnedgången generell industri, framför allt i Kontinentaleuropa och Tyskland."

Tyskland var svagt redan i andra kvartalet. Blev det ännu svagare i tredje kvartalet?

"Tyskland var ungefär lika svagt medan länderna runtomkring blev svagare jämfört med tidigare. Inköpschefsindex och Ifo-index har samtidigt blivit mer negativa under tredje kvartalet och det slår igenom även hos våra kunder."

Ni pekar också branscher direkt eller indirekt kopplade till fordonsindustrin, men ni har även andra kundbranscher?

"Vi ser en bred påverkan från industrin snarare än att det är några enskilda segment som drar ned", svarar NCAB-chefen.

Kina är stora inom mönsterkort, främst inom tillverkning men även inom användning. Hur var läget där i tredje kvartalet?

"Tittar man på våra regioner så har Nordamerika och East (som främst utgörs av Kina, reds anm.) gått relativt sett bäst för oss. Samtidigt är varken Nordamerika eller den kinesiska marknaden stark just nu, utan man står och tvekar mellan tillväxt och tillbakagång. Vi har lyckats ganska bra med att vinna projekt på de marknaderna och därigenom haft en hyfsat positiv utveckling där fortfarande."

Hur går det för er med försvarsindustrikunderna?

"Det är ett av få segment som går väldigt starkt, men projekten inom den branschen är å andra sidan väldigt långa. Order som bokas där blir inte nettoomsättning i närtid."

Hur var orderingången i tredje kvartalet?

"Den är ungefär i paritet med faktureringen - kanske något under men väldigt nära. Vi känner inte att vi har en särskilt stor avvikelse från analytikerförväntningarna i tredje kvartalet, men däremot gällande deras förväntningar kring fjärde kvartalet där vi inte ser en uppgång i orderingången. Därmed räknar vi inte heller med någon tydlig uppgång i faktureringen i fjärde kvartalet."

Var stämningen i september annorlunda än juli och augusti? Var det en successiv försämring under kvartalet?

"För juli och augusti hoppar det alltid lite grand mellan månaderna beroende på hur kunder och andra lägger semesterveckorna. Normalt sett är september den starkaste månaden i tredje kvartalet. I år fick vi aldrig en tydlig uppgång i september. Juli och augusti var rimligt i linje med tidigare kvartal, men vi ser ingen uppgång i slutet på augusti och i september utan en försvagad marknad."

Är svagheten enbart konjunkturell och inte på något sätt strukturell?

"Vi ser den som helt konjunkturell. Det speglar mycket väl det som syns på makroekonomiska siffror i de europeiska marknaderna - inte minst i Tyskland."

Vad tror ni om 2025?

"Den medellånga till långa sikten är mycket positiv. Branschorgan som följer elektronikbranschen bedömer att marknaden ska växa. Vår bedömning var tidigare att det skulle ske redan under 2024. Världskonjunkturen har eventuellt bromsat kraftigare på grund av räntehöjningarna från olika centralbanker och det kanske innebär en senareläggning. Grundscenariot är dock fortfarande att vi kommer tillbaka i en tillväxt. Vi har nu haft flera år med nedgång så vi är i en låg marknad. Det gör att vi ser framför oss en växande marknad framöver. I grunden har vi en marknad som kräver mer avancerad elektronik i produkterna och därmed goda tillväxtförutsättningar för oss. Sedan får vi se när konjunkturen vänder."

Blir målen för 2026 svårare att nå efter den här försvagningen?

"Målen är fortfarande relevanta. Självklart blir de svårare, men det är också svårt att sia om vart konjunkturen tar vägen. Vi har haft tidigare konjunkturer där det har vänt upp fort. Innan vi känner att konjunkturen stabiliserar sig vill vi inte ha några synpunkter på målen, utan de ligger kvar."

Det finns en chans att ni kan skifta upp snabbt igen?

"Absolut. Vid nedgången 2009 växte marknaden med 50 procent året efter, så det har varit stora svängningar i vår marknad historiskt. Vi kan inte säga att det är något som vi förväntar oss framöver. Fortfarande är det väldigt volatilt på många marknader. Först när vi ser en konjunkturstabilisering, att räntebanorna kommer på plats och att vi har en tydligare bild av hur konjunkturen tar fart igen kan vi göra en bedömning av om vi fortfarande har goda möjligheter att nå målen 2026 eller om de väntas nås något senare."

NCAB-chefen framhåller att bolaget fortfarande bara har en liten andel av världsmarknaden för mönsterkort som sammanlagt uppgår till runt 65-70 miljarder dollar.

"Vårt prioriterade segment – high mix low volume – är omkring 30 procent av totalmarknaden, alltså 20-25 miljarder dollar. Vi har fortfarande bara ett par procents marknadsandel. Givet att marknaden är fragmenterad ser vi goda möjligheter att fortsätta växa framöver", säger NCAB-chefen.

Behöver ni vidta besparingsåtgärder eller väntar ni ut marknaden?

"Vi trimmar oss hela tiden. Även under de senaste åren har vi gjort justeringar. Vi har haft en nedgång i vår försäljning från toppen 2022 och ändå kunnat leverera ett bättre resultat 2023 och haft fortsatt goda marginaler 2024, så vi jobbar på kontinuerligt med effektiviseringar. I en vikande marknad ser vi över mer aktiviteter än vad vi annars skulle göra."

Blir det lättare att förvärva bolag i den här svagare makroekonomiska miljön?

"Jag tror att det i alla fall blir lättare att kunna komma överens än under åren efter pandemin när marknaden hade rejäl medvind. Nu förstår aktörer att de åren inte var fullt representativa", säger Peter Kruk.

NCAB spår enligt tisdagens besked en nettoomsättning 880 och 900 miljoner kronor och ett ebita-resultat om mellan 110 och 120 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2024. Det skulle innebära en nedgång med cirka 10 respektive 20 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Det prognostiserade resultatet implicerar en ebita-marginal på runt 13 procent under det gångna kvartalet.

Enligt Infronts senaste konsensus, som uppdaterades efter rapporten för det andra kvartalet i juli, väntades omsättningen uppgå till 962 miljoner kronor under det tredje kvartalet och ebita-resultatet till 145 miljoner kronor, med en ebita-marginal på 15,1 procent.


Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt



                


Infront.co
© Nyhetsbyrån Direkt AB

NCAB Group - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -