TRATON
RÄNTESÄNKNINGAR KRÄVS FÖR ATT SE BOTTEN I MARKNAD - VD (Direkt)

2024-07-26 15:11

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fordonskoncernen Traton levererade ett, om man får tro marknaden, starkt resultat för det första halvåret – något som sätter koncernen på kurs mot att nå sitt strategiska mål om 9-10 procent i justerad rörelsemarginal.

"Det är inom räckhåll vilket skulle vara väldigt kul. Det är flera år sedan vi satte den målsättningen och då kändes det avlägset", säger Tratons vd Christian Levin i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Efter att ha levererat 9,1 procent under det första halvåret är nya finansiella mål på ingång, något som kommer att presenteras på Tratons kapitalmarknadsdag den 1 oktober i år.

"Då är det naturligtvis meningen att vi ska gå ut med uppdaterade långsiktiga mål och vad som är nästa steg på Traton-resan", säger Christian Levin.

Han uppger vidare att bolaget har "en tydlig målbild" att göra sig av med sin nettoskuld för att istället komma ned till en nettokassa, något som enligt tidigare utsago bolaget tror sig kunna nå under 2027 eller slutet av 2026 om "stjärnorna står rätt". Detta "trots" att bolaget fortsatt gör stora investeringar i ny teknologi och för att bygga upp ett tredje industriellt ben i Kina.

En plump i Tratonprotokollet under perioden var utvecklingen för Navistar, vars försäljning krympte med 23 procent, efter att en brand brutit ut i en fabrik som tillverkar backspeglar åt Navistar.

"Vi har fått sätta upp nya försörjningskedjor för backspeglar och vi har satt upp en ny monteringslina för att kunna komplettera de lastbilar som är byggda på Navistar men som saknar backspeglar. Det kommer ta sin tid att få ut hela backlogen."

Enligt Christian Levin är det över 7.000 bilar som ska kompletteras.

"Det kommer att synas som en positiv effekt i Q3 och i Q4 att det blir en extra volym – och då kommer också kassaflödet tillbaka."

På rapportpresentation uppgav Traton att effekten av leveransstörningen på kassaflödet uppskattades till cirka 700 miljoner euro för Navister och för koncernen.

En annan av koncernens stora utmaningar har varit Tyskland där bolagets kunder är "extra avvaktade".

"Därför har Tyskland varit en av våra stora utmaningar och då drabbar det MAN extra mycket eftersom de har över en 30 procentig marknadsandel i Tyskland och är väldigt Tysklandberoende", säger han och fortsätter:

"Tyskland är viktigt för hela Europa, det är den största ekonomin, så det är väldigt viktigt för oss alla att Tyskland får ordning på sin ekonomi och kan börja växa igen."

På Tratons rapportpresentation uppgav Christian Levin att bolagets kunder i framför allt Nordamerika och Europa är mer avvaktande och försiktiga och att marknaden håller på att normaliseras efter två starka år för lastbilsbranschen. Enligt Traton-chefen är det främst ränteläget som håller tillbaka kunderna i Europa.

"Pratar vi med våra industriella kunder så tycker framför allt de mindre flottorna att det är jobbigt med det här ränteläget och att utsikterna är lite otydliga", säger han och fortsätter:

"För oss skulle det vara en väldigt positiv signal om det kommer en sänkning från den Europeiska Centralbanken ganska tidigt under hösten, och att den sedan följs upp av flera sänkningar. Det skulle kunna ändra utsikterna ganska dramatiskt", säger Christian Levin.

Tror du att det krävs en räntesänkning från ECB för att vi ska se botten på konjunkturen i Tyskland?

"Det tror jag absolut, och inte bara en, utan flera rejäla sänkningar."


Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925

Nyhetsbyrån Direkt



                


Infront.co
© Nyhetsbyrån Direkt AB

TRATON - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -