HEMNET
KOMBINATION AV PRODUKT OCH PRIS BAKOM ARPL-ÖKNING - VD (Direkt)

2023-07-19 09:39

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ökningen av Hemnets ARPL, genomsnittlig intäkt per publicerat objekt, under det andra kvartalet var driven av en kombination av produkt och pris.

Det säger vd Cecilia Beck-Friis till Nyhetsbyrån Direkt efter delårsrapporten.

Hemnets ARPL ökade till 4.138 kronor under det andra kvartalet från 3.163 kronor för ett år sedan. Samtidigt var det något under förhandstipsen som enligt Infront låg på 4.256 kronor.

"Det vi ser väldigt tydligt är att de investeringar och förändringar vi gjorde i produktportföljen under förra året för att anpassa oss till den här marknaden, har adderat värde i Hemnet Premium. Vi har också gjort om modellen för Förnya Annons. Det här är båda produkter som har gått väldigt starkt, där Förnya Annons har dubblerat sin försäljning jämfört med föregående år", säger hon och fortsätter:

"Det är en fortsatt efterfrågan och fortsatt upptag och konvertering av våra produkter som driver det. Det vi tycker är roligt att produkterna är bra och relevanta för marknaden som vi är i", säger hon.

Intäkterna från övriga kunder uppgick under kvartalet till 59,8 miljoner kronor, en minskning från 69,7 miljoner kronor under jämförelseperioden.

"Det vi har sett de senaste tre kvartalen gällande företagsaffären är att den marknaden har blivit mer avvaktande, framför allt är det bostadsutvecklare som har behövt se över sina investeringar. Ett allmänt lägre tryck på reklammarknaden påverkar oss. Det vi dock ser är att mäklarna, som är en av våra kundgrupper, fortsätter ha högt intresse så vi växer våra tilläggstjänster för dem och även banker som fortsätter växa, så det är inte alla kundgrupper. Men det generella är att det går ner", säger hon.

Under kvartalet minskade antalet publicerade objekt med 21,6 procent jämfört med föregående år.

"Ett sådant stort tapp har vi inte sett förut, och trots det så växer vi intäkter från bostadssäljare med 4 procent. Det tänker jag är ett styrkebesked och ett resultat som visar att vi med framgång fortsätter att navigera oss igenom den här typen av marknad", säger hon.

Omsättningen under kvartalet på 268 miljoner kronor var 6 procent lägre än förväntningarna enligt Infront samtidigt som ebitda-marginalen på 52,6 procent var 1,1 procent högre än förväntat. Hemnets finansiella mål för 2023 är en justerad ebitda-marginal om 45-50 procent, för det första halvåret uppgick den till 49,8 procent.

Under slutet av det andra kvartalet publicerades en rad undersökningar som indikerar att det kan komma ljusare tider på bostadsmarknaden framöver. Det är enligt Cecilia Beck-Friis dock för tidigt att säga något om det.

"Vi kan konstatera att vi fortsatt befinner oss i en avvaktande marknad. Sommaren är lite av en lågsäsong, så det blir intressant att följa efter sommaren och se hur det utvecklas. Men talar man om marknaden generellt hade vi ett lägre antal annonser in på plattformen och färre transaktioner. Samtidigt kan vi se att priserna är stabila och att förväntningarna från köpare fortsätter öka", säger hon.

Malcolm Winbo +46 8 5191 7934

Nyhetsbyrån Direkt


Hemnet Group - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -