HEMNET
INTÄKT BOSTADSSÄLJARE STEG 11,7% 1KV TROTS MARKNADSLÄGE (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Trots marknadsläget och lägre annonsvolymer ökade Hemnets intäkter från bostadssäljare under det första kvartalet med 11,7 procent.
Det skriver Hemnets vd Cecilia Beck-Friis i rapporten.
"Vi fortsätter att öka den genomsnittliga intäkten för varje publicerad bostadsannons på Hemnet och ARPL (genomsnittlig intäkt per objekt) växer för kvartalet med 38,2 procent", skriver hon.
Tillväxten hänvisas till en effekt av ökad försäljning av Hemnets större annonspaket och tilläggstjänsten Förnya annons, liksom ett fortsatt arbete kring prissättning, uppger bolaget.
"Ökningen visar att våra investeringar i produktutveckling skapar önskad efterfrågan och ökade mervärden för våra kunder. Den ökade försäljningen av Förnya annons är exempelvis en direkt effekt av förändringar vi har gjort som gör att det går snabbare, och lättare, att starta om bostadsannonsen på Hemnet", skriver Cecilia Beck-Friis.
Nettoomsättningen ökade med 5,8 procent under årets första kvartal i en "mycket utmanande" marknad. Under kvartalet publicerades 19,3 procent färre bostadsannonser än 2022.
"Normalt är den svenska bostadsmarknaden mycket stabil volymmässigt, dock är denna nedgång det största volymtappet från ett år till ett annat under hela perioden där Hemnet har sammanhängande data", konstaterar vd:n och uppger att bidragande orsaker till detta är en utbredd oro och osäkerhet kring ränteläget samt ett generellt ökat kostnadstryck på hushållen som medför att vissa konsumenter är fortsatt avvaktande kring att sälja och köpa bostad.
Hemnets intäkter från övriga kunder minskade med 6,1 procent under kvartalet. Bolagets reklamförsäljning är fortsatt påverkad av marknadsfaktorer där Hemnet främst ser en minskning i intäkter från bostadsutvecklare. Från banker och tilläggstjänster för mäklare ser bolaget däremot en fortsatt ökning, inte minst från nya tjänster med syfte att hjälpa fastighetsmäklare att hitta nya bostadssäljare.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt