AVANZA
ENKELT HITTA KUNDER I DATABAS, EV SEKRETESSBROTT - EKOT (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Hos nätbanken Avanza har det varit möjligt att söka upp vilka användarnamn som tillhör bankens kunder.
Det visar en granskning Sveriges Radios Ekoredaktion gjort.
Med några få undantag ska utomstående inte kunna få ut information om en viss person är kund i en bank, och banken kan därmed ha röjt sekretessbelagd information om sina kunder.
När Ekot via Avanzas kundtjänst försöker få ut information om vilka som är kunder i banken, tar det stopp och kundtjänsten hänvisar till banksekretessen.
På nätet är det desto lättare. Där har Avanza haft en digital "dörr" till sitt kundregister helt öppen och den som vet vart den ska leta har enkelt kunnat kontrollera vilka användarnamn som finns registrerade, för att sedan kunna verifiera att kontot tillhör en viss person direkt på Avanzas webbplats.
Detta kan innebära att banken brutit mot banksekretessen, enligt Per-Ola Jansson, före detta vd för Svenska Fondhandlareföreningen och en av Sveriges främsta experter på området banksekretess.
"Uppgiften om att man är kund i en bank är omfattad av banksekretess, kan man bryta sig genom den bryter man sig igenom banksekretessen", säger han till Ekot.
I Avanzas databas har Ekot sökt efter namn på högt uppsatta tjänstemän inom offentlig sektor och i flera fall lyckats koppla dem till konton. Redaktionen hittade även ett konto tillhörande Hans Schedin, tidigare chefsjurist i Finansinspektionen. I dag är han ordförande i Swedsecs disciplinutskott, där han bland annat granskar om bankanställda följer de regler som finns.
Han ser brister i hur Avanza har hanterat kundernas uppgifter.
"Då fungerar ju inte banksekretessen som den ska. Då kan en utomstående ta reda på om jag har ett konto i en bank", säger han till Ekot.
Avanzas vd Rikard Josefson säger att banken inte tänkt på risken att någon skulle utnyttja systemet för att identifiera kunder.
"Att den här möjligheten har funnits är något som vi kommer att adressera omedelbart. Men det bekräftar inte att kunderna har några pengar hos oss – det finns ju kunder som har konton men inga innehav", säger han.
David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt