PANDORA
SIKTAR PÅ ATT ÖKA FÖRSÄLJNINGEN 7-10% PER ÅR TILL 2022 (Direkt)
STOCKHOLM (Direkt) Det danska smyckesbolaget Pandora har satt upp nya mål som gäller för perioden fram till år 2022. Bolaget siktar på en försäljningsökning i lokal valuta på 7-10 procent per år under perioden. Samtidigt ska en solid ebitda-marginal kring 35 procent behållas från 2018.
Det uppger Pandora i ett pressmeddelande inför den kapitalmarknadsdag som planeras att hållas på tisdag.
För 2017 var ebitda-marginalen preliminärt 37,3 procent, jämfört med bolagets guidning om cirka 38 procent.
Pandora förväntar sig att den årliga jämförbara försäljningstillväxten för bolagets egenägda konceptbutiker, inklusive e-handel, kommer att vara låga till medelhöga ensiffriga tal.
Pandora räknar med att öppna omkring 200 nya konceptbutiker årligen under perioden 2018-2022.
Kapitalutgifternas (capex) andel av intäkterna förväntas uppgå till 5 procent under perioden. Den effektiva skattesatsen väntas enligt bolaget bli 21-22 procent.
Vidare meddelar Pandora att finanschef Peter Vekslund har beslutat sig för att lämna bolaget efter fyra år på posten. Anders Boyer blir ny finanschef och tillträder senast den 1 augusti 2018. Fram till så sker förblir Peter Vekslund fullt engagerad i bolaget, heter det.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt