EDGEWARE
VILL GÖRA SPETSFÖRVÄRV MED PRODUKTMÄSSIGA SYNERGIER (Direkt)
STOCKHOLM (Direkt) På fredag noteras streamingbolaget Edgeware på Stockholmsbörsens huvudlista. Bolaget utvecklar och säljer mjuk- och hårdvara till tele- och kabeloperatörer, samt innehållsföretag som levererar video- och tv-innehåll. Bland bolagets befintliga kunder finns Telia och Com Hem på hemmamarknaden och globalt finns större kunder som Vodafone och Telefonica.
Inför noteringen har bland annat Dagens industris Martin Blomgren påpekat att beroendet av de största kunderna i stort och det är också något som bolaget själva beskriver i prospektet inför noteringen. Den största kunden svarar för 29 procent av omsättningen och sammantaget står bolagets tre största kunder för 51 procent av omsättningen.
Kundberoendet är dock inget Edgware oroar sig för, enligt bolaget har de 20 stora kunder i dag som skulle kunna kvala in på en topp fem-lista.
I stället fokuserar bolaget på tillväxt och vill förvärva spetsteknik som kan ge produktmässiga synergier. Det säger bolagets vd och grundare Joachim Roos till Nyhetsbyrån Direkt.
"Vi har en lista med bolag vi vill förvärva, som också ändras med tiden. Men det handlar om små, spetsiga teknikförvärv som ska komplettera oss och ge produktmässiga synergier. Det ska vara bolag som kan stå på egna ben", säger han.
I samband med noteringen tar Edgeware in 140 miljoner kronor efter emissionskostnader där delar av emissionskapitalet ska användas för att finansiera förvärv. Bolaget för redan dialoger med antal förvärvskandidater men Joachim Roos vill inte ange någon tidsplan även om han intygar att det absolut kan ske något förvärv under 2017.
"Det kan det, absolut", svarade han på frågan.
Emissionskapitalet ska även användas till fortsatt tillväxt och bolaget vill expandera - specifikt fördubbla - säljorganisationen under de kommande två åren.
Vilka marknader vill ni expandera på?
"Alla marknader. I dag är vi starkast i Europa men det finns fortfarande en del stora länder där vi vill ha egen säljpersonal", säger Joachim Roos.
På den europeiska marknaden anser sig Edgeware vara starkast i Norden, Benelux och Spanien och fokus kommer att läggas på Storbritannien, Tyskland och Frankrike.
Sett till Asien har Edgeware i dagsläget egna säljare i Hongkong och Singapore men ser flera stora länder där de vill ha säljrepresentation, såsom i Indien och Japan.
"Men vi kommer inte att låsa oss genom att säga att vi vill rekrytera si eller så många till specifika platser. Det tar vi framöver", säger han.
Sist ska emissionspengarna också gå till att stärka bolagets finansiella ställning. Enligt prospektet som publicerats inför noteringen är rörelsekapitalet tillräckligt för bolagets aktuella behov under de kommande 12 månaderna.
"Med pengarna från emissionen kan vi ta till mer proaktiva åtgärder och behöver inte se så kortsiktigt som vi gjort innan", säger Joachim Roos.
Kommer det krävas nya kapitaltillskott efter de 12 månaderna?
"Det finns inga planer på fler emissioner i dag. Vi gör en emission nu som ska räcka under ett antal år", säger Joachim Roos.
Marknaden för tv-streaming har en stark utveckling framför sig, enligt prospektet. Edgeware hänvisar i prospektet till en prognos från Frost & Sullivan som spår att marknaden kommer att växa 23 procent per år och uppgå till cirka 1.600 miljoner dollar under år 2020. Edgeware bedömer själva att marknaden är större än så eftersom att Frost & Sullivans analys enbart gäller en del av den marknad bolaget verkar på.
"Frost & Sullivan beskriver bara mjukvaran och har inte med hårdvaran i sin uträkning. Vi har utvecklat en egen infrastruktur med både mjukvara och hårdvara. Därför är det svårt att räkna på vad marknaden är värd", säger vd Joachim Roos och fortsätter:
"Kanske är vår marknad 50 procent större än den Frost & Sullivan beskriver, men vi tror inte att den växer lika fort", förklarar han.
Hur stor andel av marknaden räknar ni med att ta?
"Våra tillväxtmål gäller. Vi räknar med att ta en viss del av marknaden men exakt hur stor andel är inget vi har kommunicerat", säger vd.
Edgewares finansiella mål är att uppnå en organisk försäljningstillväxt som överstiger 20 procent och en långsiktig rörelsemarginal som överstiger 15 procent. Bolaget planerar att inte lämna någon utdelning under de kommande åren då kassaflödet ska finansiera bolagets fortsatta utveckling, expansion och framtida förvärv.
I ett kapitel i prospektet uppges att Edgeware inte har varumärkesregistrering för varumärket Edgeware. Varumärket används redan av ett flertal aktörer på olika produkter och på olika marknader men vd:n bedömer att en varumärkeskrock är osannolik.
"Vi har arbetat under varumärket Edgeware under vårt segment i över tio år och det är de andra bolagen medvetna om. Produkterna är så pass olika att de inte går att förväxla", säger Joachim Roos och fortsätter:
"Vi ser det som en låg risk, men vi kan inte heller lova att det inte blir några varumärkesproblem".
Bolaget har ändå initierat en ogiltighetstalan hos EU:s varumärkesmyndighet EUIPO kring den godkända registreringen av Edgeware som EU-varumärke. Om talan är framgångsrik finns inget hinder för bolaget att använda varumärket Edgeware i verksamheten inom EU, bortsett från Storbritannien där brittiska Vesper Technologies har en nationell varumärkesregistrering som kvarstår som ett hinder. Vesper har sedan januari 2016 registrerat gemenskapsvarumärket Edgeware för bland annat datorer och datorhårdvara och har även ansökt om skydd i USA.
"Enda skälet att det står med i prospektet är att vi var tvungna att ha med det. Men det är ingenting som påverkar oss", säger Joachim Roos som bedömer att kostnaden för processen kring ogiltighetstalan kommer att vara liten.
"Det är försumbart", säger han.
Anna Sundström +46 8 5191 7911
Nyhetsbyrån Direkt