HAKON
ICA STÄRKT MARKNADSANDEL I SVERIGE UNDER 2 KV - VD (Direkt)
STOCKHOLM (Direkt) Ica Sverige fortsatte att utvecklas bättre än marknaden under det andra kvartalet. Bolagets vd Per Strömberg vill dock inte precisera några siffror för hur mycket bolaget ökat sin marknadsandel under perioden.
"Vi har i princip stärkt våra marknadsandelar varje enskild månad, men vi kommunicerar bara siffrorna i samband med bokslutskommunikén", säger Per Strömberg till Nyhetsbyrån Direkt.
Han vill inte heller kommentera hur bolaget ser på utvecklingen under resten av året, både avseende marknadsutvecklingen och bolagets resultat.
Ica såg under andra kvartalet en stark tillväxt av andelen egna märkesvaror, och i Sverige ligger andelen egna märkesvaror på 20 procent.
"Andelen egna märkesvaror växer dubbelt så fort som den övriga försäljningen, och vi är nöjda med den fortsatt positiva utvecklingen", säger han.
Ica redovisade ett resultat efter skatt på 338 miljoner kronor för det andra kvartalet (432). Nettoomsättningen uppgick till 24.752 (24.365).
Resultatet tyngdes av engångsposter på totalt -194 miljoner kronor som framför allt härrör från avyttringen av ICA Maxi i Norge.
Per Strömberg uppger att kostnaderna för Norge i princip var i linje med vad bolaget väntat sig.
"Vi hade räknat med att sälja åtta fastigheter och 22 hyreskontrakt. Nu blev det så att vi sålde några färre hyreskontrakt, men det var i stort sett som väntat", säger han.
Ica Norge genomför även åtgärder för att effektivisera verksamheten. Per Strömberg vill dock inte kommentera när Ica Norge kan komma att redovisa svarta siffror.
När det gäller Rimi Baltic är Per Strömberg nöjd med utvecklingen under andra kvartalet.
"Vi ser en bra utveckling i Baltikum, som är en viktig satsningsmarknad för Ica. Vi har en stark position i framför allt Estland och Lettland, och ser därför störst potential för expansion i Litauen", säger han.
ICA ägs till 40 procent av Hakon Invest.
Josefin Svensson +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt