Ryanair är Europas största flygbolag. Bolaget består av dotterbolagen Buzz, Lauda och Malta Air. Sammantaget genomför bolaget idag drygt 3600 flygningar per dag.
Totalt flyger Ryanair till 250 destinationer i 37 länder. Flygplansflottan består för närvarande av 584 plan främst av typen Boeing 737–800 och 737–8200 (som tidigare hette MAX) samt 27 Airbus 320 som drivs via flygbolaget Lauda.
2024 räknar bolaget med att komma upp i 200 miljoner passagerare. Det är långt över 2019-års nivå när bolaget transporterade 149 miljoner passagerare.
Bolaget grundades 1984 av Christopher Ryan, Liam Lonergan och den irländske affärsmannen Tony Ryan.
De första flygningarna gjordes 1985. Då ägde bolaget bara ett plan som var en 15-sits Embraer som man flög med mellan irländska Waterford och Gatwick Airport.
Under de följande åren växte bolaget men man lyckades inte få någon lönsamhet i verksamheten. Bolaget omstrukturerades efter förebild av världens första lågsprisflygbolag Southwest Airlines.
Det O’Leary fick med sig från Southwest var att flyga till mindre och billigare flygplatser, skapa en enhetlig flygplansflotta, maximera flygtiden för varje flygplan och ta betalt för allting extra.
Ryanair var också tidiga med digital biljettförsäljning. Redan år 2000 lanserade de en webbplats med online-bokning, vilket minskade mellanhänderna och försäljningskostnaderna.
Ryanairs rapport för det sista kvartalet i det brutna räkenskapsåret 23/24 var grovt sett som väntat. Det sista kvartalet var dock något svagt. Bakom låg en tidig påsk och något tvekande konsumenter som gjorde att biljettpriserna fått skruvas ned något.
Ryanair uppger dock att trenden ser bättre ut inför sommaren som normalt sett är bolagets absoluta högsäsong. Mycket avgörs av sena bokningar.
Biljettpriserna pressas där andra lågprislinjer också är aktiva. Det gäller särskilt inom fritidsresandesegmentet. Till exempel har Ryanair tydligt märkt att de kunnat ta mer betalt på linjer där exempelvis lågpriskonkurrenten Wizz dragit sig tillbaka.
I samband med måndagens rapport lanserade Ryanair ett aktieåterköpsprogram på sammanlagt 700 miljoner euro. Aktier kan börja förvärvas senare denna vecka. Programmet förväntas vara avslutat i november 2025.
Bolaget har uppgett att utgifterna kommande två åren blir något högre än väntat. Anledningen är främst tidigarelagda betalningar av leveranser av Max-8-flygplan från Boeing. Man gör också investeringar i simuleringscenter och nya hangarer.
Ryanair uppger att tillväxttakten kommer att sakta ner eftersom leveranserna av nya flygplan minskar från nästa år.
Intäkterna för helåret landade på 13,444 miljoner euro. Det var en ökning med 25 procent jämfört med föregående år och helt i linje med konsensus. Intäkten per passagerare steg med 15 procent jämfört med förra året.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Omsättning MEUR | 10,775 | 13,444 | 15,117 | 16,38 |
Ebitda MEUR | 2,496 | 3,12 | 4,586 | 4,229 |
Ebit MEUR | 1,573 | 2,061 | 2,797 | 2,95 |
Vinst före skatt MEUR | 1,573 | 2,128 | 2,8 | 3,03 |
Nettovinst MEUR | 1,314 | 1,917 | 2,954 | 2,665 |
Rörelsemarginal, % | 14.6% | 15.33% | 18.5% | 18.01% |
Vinst/aktie EUR | 1.153 | 1.674 | 2.580 | 2.415 |
Utdelning EUR | 0.178 | 0.3285 | 0.6500 | 0.5756 |
P/E | 12.9 x | 12.6 x | 7.11 x | 7.59 x |
Källa: S&P Global Markets Intelligence |
Rörelsevinsten blev 2,061 miljoner euro, vilket var en ökning med 31 procent jämfört med föregående år.
Beläggningsgraden låg på 94 procent. Det var en ökning med 1 procentenhet jämfört med föregående år. Antal passagerare uppgick till 183,7 miljoner. Det var en ökning med 9 procent jämfört med föregående år.
Det genomsnittliga biljettpriset blev 49,8 euro. Det var en ökning med 21 procent jämfört med föregående år. Utdelningen blir 0,178 euro per aktie och betalas i september.
Ryanairs viktigaste marknad är Italien. Knappt en fjärdedel av omsättningen kommer härifrån. Näst viktigaste marknaden är Spanien med 18 procent av omsättningen följt av Storbritannien med knappt 12 procent av omsättningen.
Biljettpriserna på flyg stiger generellt. Det är något som gynnar en inbiten lågprisaktör som Ryanair. Bolaget är bäst i klassen på att hålla nere kostnaderna.
Under det senaste året har Ryanairaktien stigit 25 procent. Analytikerkollektivet är positivt inställda till bolaget. Aktien bevakas av 19 analytiker. Av dessa sätter samtliga köp. Den genomsnittliga riktkursen 175 USD.
Ryanair har flyttat fram sina positioner efter pandemin och är nu med råge Europas största flygbolag. Bolagets flexibla kostnadsstruktur i kombination med bolagets starka balansräkning talar för att det fortsatt är en flygbolagsaktie att hålla hårt i.
Följ Placera på Facebook , LinkedIn, X, YouTube och på Soundcloud
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Ryanair ADR | Köp | 122,67 | - |