Rubriken här ovan är med flit lite provokativ och ska inte tas på stort allvar. Däremot är jag allvarlig med att tabellen här nedan ger en komplett bild av hur jag kan tänkas göra en snabb värdering av en relativt okomplicerad aktie. Som ett konkret exempel har jag valt H&M.
Värderingsmanualen har bara 10 steg och för att gå igenom dem är det egentligen bara en delårsrapport som är absolut nödvändigt. Och lite sunt förnuft.
1. Omsättning. Räkna ut omsättningen för de senaste 12 månaderna. Se upp med stora förvärv eller avyttringar. Bedöm tillväxten det närmaste året och räkna ut en omsättningsprognos i kronor. Exempel: På rullande 12 månader omsätter H&M 75 miljarder kronor. Vi gissar på 15 procent tillväxt vilket ger en omsättning på 86 miljarder kronor.
2. Långsiktig rörelsemarginal. Bedöm vad som är en långsiktigt rimlig genomsnittlig lönsamhet givet bolagets verksamhet och historik. Uttrycks som rörelsemarginal i procent. Detta har alltid karaktären av ¿bästa gissning¿ men är ändå analysens kanske enskilt viktigaste steg. För vissa bolag kan man justera för avskrivningar på tillgångar som inte kräver framtida återinvesteringar. Ungefär som goodwill. Exempel: I H&M kan man relativt enkelt jämföra historiskt. I år verkar marginalen landa på 22-23 procent vilket är i nivå med fjolåret. Över en elvaårsperiod ligger dock snittet strax under 18 procent. Vi hugger till med 20 procent långsiktigt.
3. Rörelseresultat. Enkelt. Multiplicera omsättningen med rörelsemarginalen. Exempel: För H&M blir det normaliserade rörelseresultatet 17,2 miljarder kronor.
4. Vinst, på skuldfri bas. Hur stor är vinsten utan hänsyn taget till skulder eller pengar i kassan? Det är helt enkelt rörelseresultatet minus lämplig skattesats. Exempel: H&M kommer betala cirka 30 procent i skatt. Vinsten på skuldfri bas blir då 12 miljarder.
5. Välj p/e-tal. Vad är ett rimligt p/e-tal för det här bolaget på skuldfri bas? I dagens ränte- och börsläge kan man ha p/e 15 som något slags bas att utgå ifrån. Litet bolag motiverar lägre multipel. Snabbväxande bolag motiverar högre multipel. Risknivån måste också noga beaktas. Och märk väl att detta utgår från "normaliserad" lönsamhet och på skuldfri bas. exempel: H&M är kanske börsens finaste bolag om man väger samman tillväxt, storlek, historik, kvalitet med mera. P/e 25 på skuldfri bas är inget överpris. Det är ju en siffra som snabbt faller med tillväxten.
6. Rörelsens värde. Enkelt. Multiplicera vinsten i punkt 4 med p/e-talet i punkt 5. Exempel: För H&M kan rörelsen värderas till 300 miljarder kronor.
7. Justera för nettoskuld m m. Aktien i ett rörelsedrivande bolag bestäms förenklat av rörelsens värde (se punkt 6) samt övriga skulder och tillgångar. Förutom reda pengar kan det handla om förlustavdrag, tilläggsköpeskillingar, aktier, fastigheter m m. Exempel: H&M hör återigen till de enkla bolagen med en kassa på 17 miljarder kronor och noll skulder. Det blir alltså en pluspost på 17 miljarder.
8. Aktiens värde. Rörelsens värde inklusive justering för nettoskuld m m ger aktiernas totala värde. Dividera med antalet aktier och du får ett eget motiverat värde per aktie. Exempel: Rörelsens värde 300 miljarder plus kassan 17 miljarder ger 317 miljarder för hela härligheten. Dividerat med antalet H&M-aktier blir det 383 kronor per aktie.
9. Leta felkällor. Har vi räknat allvarligt fel? De stora felkällorna är punkten 2 och 5. Punkten 2 får vi aldrig facit på eftersom mätperioden är evigheten men man är skyldig att göra en bästa gissning. Punkten 5 bör egentligen styras mest av räntan samt bolagets tillväxt och risk men på kort sikt har börshumöret utslagsröst. Exempel: Kruxet med just H&M är att punkterna 2 och 5 hänger ihop. Så länge affärsmodellen går bra kommer lönsamheten vara hög och med en tillväxt som motiverar en hög multipel. I annat fall är fallhöjden enorm.
10. Köp eller sälj? Är potentialen tillräckligt stor för att motivera ett köp? Här måste mycket annat än bara relationen börskurs och motiverad kurs vägas in. Hur värderas jämförbara aktier? Hur ser din portfölj i övrigt ut? Finns det andra relevanta värderingsfaktorer att beakta, exempelvis utdelning? Exempel: Skillnaden mellan motiverat värde 383 kronor och aktuell kurs 403 kronor är svagt negativ. Fast det kan ändå bli ett köpbeslut för ett tillväxtbolag som H&M. Fortsätter tillväxten så kommer ju, allt annat lika, det motiverade värdet stiga i takt med tillväxten. Under tiden får man en generös direktavkastning på 4 procent.
Givetvis finns det hundra andra sätt att värdera en aktie och väldigt många brukar landa i ungefär samma resultat förutsatt att man gör samma antaganden och kvalitativa bedömningar. Exemplet H&M är valt för att bolaget är ovanligt rent och okomplicerat. Inga förvärv eller avyttringar, stabil intjäning, en enkel och över tid konstant affärsmodell och en extremt ren balansräkning gör värderingsjobbet relativt enkelt. Huruvida man ska köpa eller sälja aktien är desto svårare. Kvalitet ska kosta men på de här nivåerna finns det ganska mycket nedsida att väga in. Vi har ingen åsikt den här gången.