Greater Than
Smart Eye och Greater Than visar i vilken utsträckning ADDW-varningar påverkar förarens risknivå (Cision)
Smart Eye och Greater Than visar i vilken utsträckning ADDW-varningar påverkar förarens risknivå
- De svenska techledarna Smart Eye och Greater Than har analyserat verkliga data från fordonsförare som använder Smart Eyes AI-baserade Driver Monitoring-system.
- De initiala resultaten bekräftar att varningar minskar förarens risknivå.
- Den pågående undersökningen kommer att förbättra precisionen hos ADDW-system för att vidareutveckla livräddande fordonsteknologier.
Greater Than, det världsledande riskanalysbolaget inom trafiksäkerhet och klimatpåverkan, och Smart Eye AB, den ledande utvecklaren av Driver Monitoring Systems (DMS), delade idag de första resultaten från sin undersökning, som tittar på sambandet mellan förarens ögonrörelser, Advanced Driver Distraction Warning (ADDW)-varningar och olycksrisk.
Viktiga resultat:
- I genomsnitt minskar ADDW-varningar omedelbart olycksrisken med cirka 10 %.
- Efter två minuter är olycksrisken tillbaka på samma nivå som före varningen.
- Sammantaget har varningar som riktar sig mot körning vid trötthet störst effekt på olycksrisken.
- Genom gemensamma insatser skulle ADDW-system kunna anpassas för att mäta och varna om ytterligare riskbeteenden.
”Vårt samarbete med Greater Than ger värdefulla insikter från verkliga livet om hur förare reagerar på distraktionsvarningar och hur dessa varningar påverkar olycksrisken,” säger Martin Krantz, VD och grundare av Smart Eye. ”Med en djupare förståelse kan vi förfina våra system för att göra varningarna mer effektiva. Dessa resultat hjälper oss att ta säkerhetsteknologin i bilen vidare och göra den bättre rustad för att förebygga olyckor.”
Greater Than samlade in och analyserade data från fordon utrustade med Smart Eyes AIS-system som kördes av professionella flottförare under en period av fyra veckor. Genom att använda sin unika AI-riskanalys för förarrisk kunde Greater Than kvantifiera risknivån för varje förare och analysera effekten av ADDW-varningarna på olycksrisken.
För Smart Eye hjälper analysen till att utvärdera hur effektivt nuvarande varningar adresserar olika körbeteenden. Detta kan ge värdefulla insikter om hur ADDW-system kan justeras för att öka effektiviteten, inklusive att optimera frekvensen, volymen och typen av varningar. Det stöder även den potentiella utvecklingen av varningar för andra hög-riskbeteenden, såsom kognitiv distraktion och stress.
”De insikter som vår analys visade var fascinerande och gav en omfattande översikt över förarens risknivå, antalet varningar per förare, varningskategorier och – viktigast av allt – i vilken utsträckning varje varning påverkade risknivån och under hur lång tid,” säger Liselott Johansson, VD på Greater Than. ”Den här analysen kommer att förbättra förmågan och effektiviteten hos viktiga livräddande teknologier i bilen.”
Från och med den 7 juli 2026 måste alla nya fordon inom EU ha ett ADDW-system som observerar förarens ögonrörelser och utfärdar varningar när distraktioner upptäckts. Insikterna från samarbetet mellan Smart Eye och Greater Than kommer att hjälpa biltillverkare att förfina ADDW-system för att förbättra säkerheten och uppfylla efterlevnadskrav och standarder.
Om Greater Than
Greater Than är ett världsledande riskanalysbolag inom trafiksäkerhet och klimatpåverkan. Genom AI analyserar Greater Than GPS-data för att förutspå bilolyckor och mäta förarens klimatpåverkan.
Försäkringsbolag, transportföretag, mobilitet, fordonsindustrin och andra ägare av GPS-data använder Greater Thans dataanalys för att optimera riskhantering av förare, försäkringslönsamhet samt hantera ESG-rapportering.
Greater Than (GREAT) är noterat på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.greaterthan.eu.
Om Smart Eye
Smart Eye är den ledande leverantören av Human Insight AI – en teknik som förstår, stöder och förutspår mänskligt beteende i komplexa miljöer. Företaget har som mål att överbrygga avståndet mellan människor och maskiner för en säker och hållbar framtid. Med stöd av Affectiva och iMotions – företag som förvärvades 2021 – erbjuder Smart Eye multimodala mjukvaru- och hårdvarulösningar som ger oöverträffade insikter i mänskligt beteende.
Inom fordonsindustrin förbättrar Smart Eyes Driver Monitoring-system och Interior Sensing-lösningar både trafiksäkerheten och upplevelsen i fordonet. Företagets eyetracking-teknik och iMotions mjukvaruplattform för biosensorer används även inom beteendeforskning för att möjliggöra avancerad forskning inom akademi och näringsliv. Inom Media Analytics ger Affectivas Emotion AI världens största varumärken och marknadsanalytiker en djupare förståelse för hur konsumenter interagerar med medieinnehåll, produkter och tjänster.
Smart Eye grundades 1999 och är ett globalt företag med huvudkontor i Sverige. Bland kunderna finns NASA, Nissan, Boeing, Honeywell, Volvo, GM, BMW, Polestar, Geely, Harvard University, 26 procent av Fortune Global 500-företagen och mer än 1 300 forskningsorganisationer världen över.
Besök www.smarteye.ai för mer information.
Presskontakt Greater Than
PR@greaterthan.eu
+46 855 593 200
www.greaterthan.eu
Presskontakt Smart Eye
Lisa Strandvik
Head of Global Marketing, Smart Eye
lisa.strandvik@smarteye.se