Novus Group International
Novus fortsätter med innovation inom undersökningsbranschen (Cision)
Novus fortsätter med innovation inom undersökningsbranschen
Med Novus nya plattform MiOs, tar Novus ett kliv framåt i rollen som ledande aktör i utvecklingen av tillförlitliga undersökningar på marknaden.
Företagsnamnet Novus kommer från latin och betyder ”Ny”. Alf Sjöström grundade Novus på idén om att förnya och modernisera George Gallups revolutionerande kunskapsinsamlingsmetod, Gallupmetoden. Insamlingsmetoden startade med besöksintervjuer i fysisk form, och har sedan teknikutvecklats genom postala utskick, telefonkontakt, SMS och webbenkäter.
Novus har lett branschutvecklingen både i Sverige och internationellt genom att digitalisera Gallupmetoden. Det har historiskt funnits frågetecken om de individuella metodernas möjlighet att nå respondenter. Lösningen kallas i forskningsvärlden för multimode, där olika metoder får komplettera varandra för att nå fler i ett befolkningsurval. För en stor del av undersökningsmarknaden har fokus legat på att kapa metodkostnader, som skett på bekostnad av tillförlitligheten. Målet för Novus har ständigt, och kommer för alltid vara, att bevara metodens kärna – den vetenskapligt bevisade tillförlitligheten.
Undersökningars roll i ett samhälle under ständig förändring blir alltmer avgörande, där faran att ta strategiska eller politiska beslut baserat på felaktig information från otillförlitliga undersökningar blir alltmer dyrköpta.
Marknaden har observerat en ökande trend av konsolidering bland underleverantörer. För att behålla större kontroll över vår egen datainsamling har Novus valt att minimera beroendet av underleverantörer och i stället hantera fler processer internt.
Telefonundersökningar når idag en mycket begränsad del av befolkningen och vi ser därför alltid till att använda den kontaktväg som passar den enskilda respondenten. Novus har därför utvecklat en egen plattform, MiOs, för att genomföra undersökningar med multimode. Förutom Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel använder vi även elektronisk post i form av Kivra, SMS, postala vykort och andra typer av postala utskick, vilket möjliggör en täckning av hela Sverige befolkning utan att vara beroende av underleverantörer. Novus använder alltid den eller de metoder som lämpar sig bäst efter anpassad situation.
”Detta innebär att Novus har full kontroll på datainsamlingen samtidigt som vi minimerar användandet av underleverantörer för datainsamling”, säger Mikael Ohlsson, Chief Experience Officer på Novus.
Novus inkluderar även i vårt innovationsarbete att kontinuerligt informera om de problem som otillförlitliga undersökningar kostar företag och samhälle. Vi söker aktivt allianser som vill vara med i frågan och bidra till att förbättra situationen, vilket i sin tur leder till bästa möjliga leverans. Våra kunder kan alltid lita på att Novus undersökningar är korrekta och uppfyller ett efterfrågat kunskapsbehov.
Novus är Sveriges mest välkända undersökningsföretag och arbetar inom alla branscher. Vi bidrar med kunskap via undersökningar för affärs- och verksamhetsutveckling inom både privat och offentlig sektor samt bidrar med offentlig statistik och forskning. Vårt huvudkontor finns Stockholm men vi gör undersökningar i över 50 länder i världen, främst för nordiska kunder. Via huvudägaren Gallup Nordic är Novus Sveriges medlem i Gallup International. Vi är även listat på Spotlight Stock market.
Torbjörn Sjöström
info@novusgroup.se