Vimian Group
Vimian ingår förlikningsavtal med en av huvudsäljarna av VOI i den tidigare kommunicerade skadeståndsprocessen som är relaterad till den amerikanska patenttvisten (MFN)

2024-06-11 08:00

Vimian Group ABs (publ) dotterbolag, del av Vimians MedTech segment, har ingått förlikningsavtal med en av huvudsäljarna av Veterinary Orthopedic Implants, LLC (“VOI”). Säljaren har accepterat att kompensera Vimian för sin fulla andel, som uppgår till 37 procent, av de 70 miljoner USD som utbetaldes i förlikningen med DePuy Synthes. Det fulla värdet av dagens förlikning uppgår till omkring 26 miljoner USD.

Efter förlikningen om 70 miljoner USD med DePuy Synthes i den amerikanska patenttvisten i april 2023, inledde Vimian en process för att få ersättning från säljarna av Vimians dotterbolag VOI i enlighet med skrivningen i köpeavtalet från förvärvet av VOI (”MIPA”). I februari 2024 nåddes ett första förlikningsavtal med en av säljarna. Idag har ett förlikningsavtal ingåtts med ytterligare en av de återstående säljarna.

Förlikningsavtalet som ingåtts idag innebär att säljaren som tidigare ägde 37 procent av VOI, i linje med skrivningen i köpeavtalet MIPA, tar fullt ansvar för hans andel av förlikningen med DePuy Synthes. Förlikningen motsvarar ett värde av omkring 26 miljoner USD, varav (i) cirka 19 miljoner USD ska betalas kontant vid åtta betalningstillfällen från juni 2024 till och med januari 2026 och (ii) cirka 7 miljoner USD består av en avskrivning av fordran enligt ”contingent closing note” från förvärvet av VOI.

Därutöver ingicks den 3 maj 2024 ett förlikningsavtal med den säljare av VOI som var den minsta aktieägaren, där han accepterade att kompensera Vimian för sin fulla andel, som uppgår till 2,5 procent, av de 70 miljoner USD som utbetalades i förlikningen med DePuy Synthes. Det fulla värdet av förlikningen med denna säljare av VOI uppgår till omkring 2 miljoner USD.

Vimian fortsätter den juridiska processen för att få ersättning från den återstående säljaren av VOI (som agerar som enskild person och via juridisk person), den enda kvarvarande säljaren i tvisten.

Mer bakgrund om den amerikanska patenttvisten finns i Vimians årsredovisningar för 2022 och 2023.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maria Dahllöf Tullberg
Head of IR, Communications & Sustainability
maria.tullberg@vimian.com

Om Vimian

Vimian är ett globalt djurhälsobolag med verksamhet inom fyra områden i snabb utveckling: Specialty Pharma, MedTech, Diagnostics och Veterinary Services. Vi anser att varje djur förtjänar den bästa tillgängliga vården. Därför sammanför vi framstående företag för att göra marknadens mest innovativa produkter och tjänster tillgängliga för fler veterinärer och djurägare. Vimian har huvudkontor i Stockholm och når fler än 15 000 veterinärer och 1 700 laboratorier. Vi säljer till över 80 marknader, har 1100 medarbetare och en årlig omsättning om cirka 330 miljoner euro. För mer information, besök: www.vimian.com. FNCA Sweden AB är företagets Certified Advisor.

Denna information är sådan information som Vimian Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2024-06-11 08:00 CEST.

Vimian Group - I dag