HelloFresh
Hellofresh tror på ökad vinst i år, men intäkterna väntas falla (Finwire)
Tyska matleveransbolaget Hellofresh har gett en guidning för innevarande räkenskapsår, där förväntningarna är att vinsten kommer öka medan intäkterna faller.
Lönsamheten väntas stärkas från att bolaget reducerar marknadsföringskostnader och prioriterar kunder med högre värden framför volymer. Därutöver kommer Hellofresh att förlänga sitt kostnadsbesparingsprogram fram till 2026. Programmet aviserades under andra halvåret 2024.
Enligt vd Dominik Richter väntas programmet leda till vissa jobbförluster samt nedläggningar av distributionscenter, enligt en intervju med Reuters.
Prognosen är att justerad ebitda (aebitda) blir på mellan 450-500 miljoner euro under 2025, att jämföra med 399 miljoner euro förra året.
Prognosen för aebit, det vill säga exklusive nedskrivningar, är på mellan 200-250 miljoner euro. Förra året blev utfallet 136 miljoner euro.
Samtidigt väntas intäkterna minska med 3-8 procent, att jämföra med en ökning på 0,9 procent förra året och en väntad ökning på 2,7 procent, enligt analytikerkonsensus sammanställd av bolaget. I Nordamerika väntas dessutom intäkterna minska mer än på koncernnivå på grund av nedskärningar i marknadsföringen av bolagets måltidspaket och ett försvagat konsumentförtroende.
Hellofresh kommer att redovisa sin årsrapport för 2024 den 13 mars.
Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se