Onlinepriserna i USA föll 3,3 procent i februari - Adobe (Finwire)
De amerikanska onlinepriserna sjönk med 3,3 procent i årstakt i februari och har därmed sjunkit 30 månader i rad. Det visar Adobe Digital Price Index, DPI, som drivs av Adobe Analytics. I månadstakt sjönk priserna 0,1 procent.
Priserna föll i februari för 15 av de 18 kategorier som Adobe mäter, bland annat elektronik med prisminskningar om 3,4 procent i årstakt och kläder med 7,7 procent i årstakt.
Livsmedelspriserna online steg med 0,3 procent i februari i årstakt och var oförändrade jämfört med januari. Livsmedelspriserna har trendmässigt dämpats sedan den rekordhöga ökningen från september 2022, då priserna steg med 14,3 procent på årsbasis. Konsumenter handlar trendmässigt mer matvaror på nätet och denna kategori har gått i linje med konsumentprisindex, skriver Adobe.
Lars Johansson
lars.johansson@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire