INVISIO
SER ETT BEGRÄNSAT KONKURRENSTRYCK – VD (NY) (Direkt)
(Tillägg: mer om marknadspenetration i styckena 12-14)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Invisio, som främst vänder sig till kunder inom försvar samt polis och säkerhet, ser ett begränsat konkurrenstryck.
Det säger kommunikationsutrustningsbolagets vd Lars Højgård Hansen till Nyhetsbyrån Direkt efter bokslutsrapporten som har fått aktien att stiga 6 procent, trots att väsentliga delar av rapportinnehållet var kommunicerade sedan tidigare.
Ni har hög marginal. Riskerar det att attrahera ökad konkurrens?
"Det finns inga globala spelare som har ett komplett ekosystem som vi. Det finns ett fåtal större aktörer, men de har inte tagit sitt erbjudande lika långt som oss", svarar Invisio-chefen.
"Sedan finns det lokala bolag som adresserar i stort sett endast kunder inom sitt eget land. Marknaden har ganska höga inträdesbarriärer. Vi satsar 15 procent årligen av försäljningen för att behålla en marknadsledande position", tillägger Lars Højgård Hansen.
Hur länge kan försäljningen växa med 20 procent per år som är ert mål?
"Vi har ett antal underliggande trender som gör att vi ser betydande tillväxtmöjligheter framöver, bland annat ökad digitalisering inom försvar och på sikt de ökade försvarsbudgeterna. Vi kommer se högre försvarsbudgetar under minst 10-15 år", säger Lars Højgård Hansen.
Invisio uppskattar nu att den totala adresserbara marknaden för bolagets produkter och system har ett årligt värde av cirka 25 miljarder kronor. Uppskattningen innebär en ökning med närmare 80 procent från tidigare bedömning som var 14 miljarder kronor.
Ökningen beror enligt Invisio främst på en alltmer mogen marknad och Invisios produktutveckling.
Att ni i fjol sålde för i runda tal 2 miljarder kronor på en marknad som ni nu uppskattar till cirka 25 miljarder kronor antyder en marknadsandel på 8 procent. Vad har ni för tankar eller förhoppningar om er marknadsandel framöver?
"Vi räknar inte direkt på marknadsandelar, utan tittar mer på marknadspenetration. Även om vi säger att marknaden har mognat så är vi ändå bara i början. Uppskattad marknadspenetration är runt 10 procent. Så det finns mycket kvar att göra", resonerar Lars Højgård Hansen.
På marknaden för personliga kommunikationssystem inom försvarsområdet uppskattar bolaget att det för närvarande finns cirka 2,3 miljoner potentiella användare i teknikmogna länder i Europa och Nordamerika för Invisios erbjudande, i de marknader företaget är verksamt i.
"Och vi har i dag drygt 250.000 användare. Det finns många kvar att sälja till", framhåller Invisio-chefen.
Inom blåljussektorn (polis, brandförsvar och kustbevakning), som är en relativt ny målgrupp för Invisio, bedömer bolaget att det finns cirka 1 miljon potentiella användare som är relevanta för företagets erbjudande.
Nettoomsättningen steg i det gångna kvartalet till 594 miljoner kronor (346), i linje med det preliminära beskedet den 21 januari när bolaget vid en omvänd vinstvarning offentliggjorde nettoomsättning, rörelseresultat och rörelsemarginal.
Rörelseresultatet ökade till 195 miljoner kronor (62,4) och rörelsemarginalen var 32,8 procent (18,0), i linje med de preliminära beskeden vid den omvända vinstvarningen.
Orderingången i kvartalet växte till 549 miljoner kronor (298) och orderboken vid periodens utgång uppgick till 831 miljoner kronor (603), vilket var nya besked.
Styrelsen föreslår en ökning av utdelningen till 2:30 kronor per aktie för 2024 (1:30).
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt