Onlinepriserna i USA föll 3,8 procent i januari - Adobe (Finwire)
De amerikanska onlinepriserna sjönk med 3,8 procent i årstakt i januari och har därmed sjunkit 29 månader i rad. Det visar Adobe Digital Price Index, DPI, som drivs av Adobe Analytics. I månadstakt steg priserna 2,3 procent.
Priserna föll i januari för 12 av de 18 kategorier som Adobe mäter, bland annat elektronik med prisminskningar om 4,8 procent i årstakt och kläder med 8,9 procent i årstakt.
Livsmedelspriserna online steg med 0,2 procent i januari i årstakt och ökade med 0,3 procent jämfört med december. Livsmedelspriserna har trendmässigt dämpats sedan den rekordhöga ökningen från september 2022, då priserna steg med 14,3 procent på årsbasis. Konsumenter handlar trendmässigt mer matvaror på nätet och denna kategori har gått i linje med konsumentprisindex, skriver Adobe.
USA:s KPI-statistik för januari publiceras vid 14.30 idag.
Lars Johansson
lars.johansson@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire