ASMODEE
STARK TILLVÄXT 3 KV KOM ÄVEN FRÅN ETABLERADE SPEL - VD (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bräd- och kortspelsbolaget Asmodees starka tillväxt i det tredje kvartalet kom inte bara från nya lanseringar utan även från en bra utveckling från mer etablerade spel.
Det säger Asmodees vd Thomas Kœgler till Nyhetsbyrån Direkt.
Asmodee, som i förra veckan knoppades av från Embracer, hade en organisk tillväxt på 12,9 procent i sitt tredje kvartal (oktober-december).
"Vi hade vi en del motvind under det första halvåret, särskilt för spel som vi distribuerar, och det tredje kvartalet visar att det hämtats igen och att det ligger mer eller mindre bakom oss /…/ Det är också viktigt att förstå att de 13 procenten inte bara kommer från nyheter utan också från tillväxt från en mycket framgångsrik julförsäljning för våra mer etablerade spel", säger Thomas Kœgler.
Han påminner om att det kan variera från kvartal till kvartal och att utvecklingen är i linje med Asmodees långsiktiga mål som är en genomsnittlig organisk tillväxt på medelhöga ensiffriga tal (4-6%) över medellång sikt (3-5 år).
En annan bidragande faktor till tillväxten var de ökade marknadsföringssatsningarna i kvartalet. Asmodee har enligt vd:n haft ovanligt låga marknadsföringskostnader den senaste tiden men nu är bolaget tillbaka på mer normala nivåer.
Förutom att växa av egen kraft siktar Asmodee på förvärv. Förvärvsaktiviteten har dock haft en paus under perioden då Embracers besparingsprogram pågick. Men nu är Asmodee avknoppat och avsikten är att komma i gång med förvärv igen.
"Förvärv är vår andra tillväxtmotor som går hand i hand med den organiska tillväxten. Men det är en motor som måste omstartas innan den går för fullt och för det behövs det självklart lite tid", säger Thomas Kœgler.
Pipeline av förvärv består enligt vd:n huvudsakligen av så kallade tilläggsförvärv som är lätta att integrera och som mestadels rör sig om befintliga partners.
När Direkt intervjuade Thomas Kœgler i samband med en kapitalmarknadsdag i november i fjol uppgav han att Asmodee hade en kvalificerad pipeline med över 20 potentiella förvärv utspridda på olika studios och varumärken inom de olika speltyperna och vissa distributionsdelar.
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt