NORDNET
MINDRE ANDEL KUNDER DRABBADE ENLIGT NÄTBANKEN (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nordnet hade vid 15.30-tiden på tisdagen återstartat sin nätbankstjänst och användarna kunde därmed logga in igen.
Detta efter ett avbrott sedan omkring klockan 11.30, då Nordnet stängde tjänsten av misstankar om säkerhetsproblem där användare loggat in och kunnat se andra användares kontouppgifter.
Problemet handlade enligt Nordnets kommunikationschef Johan Tidestad om en mjukvarukomponent kopplad till inloggning som fungerade bristfälligt.
"Det innebar att den mindre andel av de kunder som loggade in under en viss tidsperiod riskerade att få felaktig information visad för sig. Så det var inte alla kunder som loggade in under den här tidsperioden utan vissa kunder", säger han till Dagens Industri.
Under det drygt fyra timmar långa avbrottet i tjänsten lämnade Nordnet ingen formell information om det inträffade i form av något pressmeddelande och aktien handlades under hela tiden. Aktien sjönk när problemen upptäcktes vid lunchtid och var omkring klockan 16.30 fortfarande ned 5,8 procent som dagens mest omsatta aktie.
Erik Gruvfors, kommunikationschef vid Nasdaq Stockholm, säger i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt att börsen inte kan kommentera enskilda fall.
"Men en del i övervakningens arbete är att granska huruvida emittenterna efterlever sina regulatoriska skyldigheter rörande informationsgivning under MAR", kommenterar han i ett skriftligt svar.
Var det aktuellt att stoppa handeln i väntan på mer information om vad som hänt?
"Vad gäller handelsstopp så är det generella förutsättningarna för handelsstopp reglerade i lag och vi följer kontinuerligt handeln i samtliga instrument genom realtidsövervakning och analyserar om förutsättningarna för handelsstopp är uppfyllda", kommenterar Erik Gruvfors.
David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt