MIPS
SENARELÄGGER FÖRSÄLJNINGSMÅL MED 2 ÅR (NY) (Direkt)
(Tillägg: mer information från bolaget)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Mips senarelägger sitt långsiktiga försäljningsmål; målet att nå en försäljning på 2 miljarder kronor kvarstår men nu med ambitionen att nå målet senast 2029 i stället för 2027.
Det framgår av ett pressmeddelande.
"Trots stora framsteg under de senaste åren med vunna marknadsandelar med hjälp av vårt ledande erbjudande inom hjälmsäkerhet, har vi sett att den övergripande hjälmmarknaden har tagit längre tid på sig att återgå till normala köpmönster än förväntat vid tidpunkten då vi satte våra finansiella mål", kommenterar vd Max Strandwitz.
I rapporten för det fjärde kvartalet 2024 och helåret 2024, som släpptes på onsdagskvällen skriver bolaget vidare:
"Vi har efter en summering av året gjort en bedömning av möjligheterna att nå våra finansiella mål till 2027. Vi noterar att det har tagit längre tid för både återförsäljarledet och hjälmtillverkarna att normalisera sina lagernivåer än vad vi förväntade oss i samband med kapitalmarknadsdagen. Detta tillsammans med en relativt osäker konsumentmarknad, geopolitisk osäkerhet och nytt styre i den för oss viktiga USA-marknaden innebär att vår nya bedömning är att vi når vårt nettoomsättningsmål på >2 miljarder kronor senast 2029, vilket är två år senare än det mål som kommunicerades 2022".
Mips finansiella mål för lönsamhet och utdelning kvarstår oförändrade. Det vill säga, bolaget ska ha en rörelsemarginal över 50 procent och en utdelning på över 50 procent av årligt nettoresultat.
Även Mips strategi, som kommunicerades på kapitalmarknadsdagen i juni 2022, kvarstår oförändrad och kommer även fortsättningsvis fokusera på de tre hjälmkategorierna Sport, Motorcykel och Säkerhet, skriver bolaget.
Kristine Trapp +46 8 5191 7927
Nyhetsbyrån Direkt