REVOLUTIONRACE
ANPASSAT INKÖP FÖR MÅL OM 20% TILLVÄXT - VD (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Revolutionrace, som säljer egenutvecklade friluftskläder på nätet, stiger tydligt på Stockholmsbörsen efter sin rapport.
Enligt bolaget ökade marknadsandelarna i samtliga regioner under perioden (oktober-december) i en tuff marknad.
"Vi ser tydliga indikationer på detta genom google-sökningar, betalleverantörer och andra bolags rapporter. Sverige är väl det tydligaste exemplet på det där outdoor-marknaden backade med 14 procent under kvartalet medan vi växte med 12 procent. Det är det som borgar för en ljus framtid att vi har lyckats växa under tuffa tider", säger Revolutionrace vd Paul Fischbein till Nyhetsbyrån Direkt.
Under kvartalet ökade Revolutionrace nettoomsättning med 12 procent till 684 miljoner kronor (613). Bruttomarginalen landade på 70,3 procent (70,2).
"Det är volym som ligger bakom omsättningsökningen. Vi har inte varit särskilt aktiva med att höja våra priser, utan för oss har det varit viktigt att bibehålla vår marknadsposition med bra produkter till konkurrenskraftiga priser", fortsätter vd:n.
Är det inte lockande att höja priserna?
"Nej, det är det inte. Det som borgar för att vi ska fortsätta växa är att vi behåller den här positionen och fortsätter den här resan med många nöjda kunder."
Under det andra kvartalet ökade Revolutionrace varulager till 592 miljoner kronor jämfört med 438 miljoner kronor motsvarande period 2023. Vid utgången av det första kvartalet var varulagret 577 miljoner kronor.
"Att det ökat nu beror på att vi har tidigarelagt inköp på grund av de leveransstörningar som har funnits under hela förra året, så vi tog ett beslut under 2024 att vi behöver öka på inköpen för att säkerställa högre tillgänglighet. Sedan är en stor andel av lagret (161 miljoner) varor som är på väg och som ligger på sjön. Vi har också ett mål om att växa med 20 procent, och den tillväxten har vi anpassat våra inköp för", säger Paul Fischbein.
"Sedan bygger vår försäljning på att 80-85 procent är så kallat `running assortment´, så det finns en väldigt låg grad av trend- eller moderisk i vårt sortiment, så därför vågar vi investera i vårt varulager."
Är det här indikationen om att ni har valt att ta mer risk?
"Vi känner att det är en konkurrensfördel att ha hög tillgänglighet av lager. Många i branschen har det lite tufft och har kanske fokuserat mer på att bli av med sina lager."
Försäljningsstarten i det innevarande kvartalet beskriver Paul Fischbein som något starkare jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol.
"Det har inte gått så lång tid av det här kvartalet och januari är en ganska liten månad jämfört med mars där vi brukar vara större. Därför är vi lite försiktiga med vad vi säger", säger vd:n.
Vad är det som har ökat hittills under det tredje kvartalet?
"En sak är att vi växer på fler marknader. Vi ser att Storbritannien växte bra under det förra kvartalet, men vi har också en strategi om att öka vårt sortiment och det har varit ganska framgångsrikt som exempelvis vårt alpinsortiment som vi lanserade förra året och som går bra och har ökat ett par hundra procent."
Gustaf Andersson +46 8 5191 7906
Nyhetsbyrån Direkt