H&M
SÄNKER LÅNGSIKTIGT OMSÄTTNINGSMÅL, ANGER EJ LÄNGRE 2030-MÅL (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) H&M-gruppen sänker sitt långsiktiga tillväxtmål. Klädbolagets tidigare omsättningsmål specifikt för 2030 anges inte längre.
Det framgår av bokslutet.
H&M-gruppens tidigare långsiktiga mål om en försäljningstillväxt på 10-15 procent per år med fortsatt hög lönsamhet har nu bytts ut till att bolaget ska ha en långsiktig försäljningstillväxt om minst 10 procent per år.
H&M har tidigare talat om målsättningen att senast 2030 fördubbla omsättningen med 2021 som basår då omsättningen landade på strax under 200 miljarder kronor. I torsdagens rapport, där fjolårsomsättningen anges till 234 miljarder kronor, saknas detta mål. I stället skriver bolaget:
"Sedan 2030-målen introducerades i samband med helårsrapporten 2021 har omvärlden präglats av en instabil geopolitisk situation och hög inflation med höga levnadskostnader för konsumenter. Global konsumtion har utvecklats svagt. Dessutom har bolagets snabbväxande och lönsamma verksamhet i Ryssland avvecklats. Bolaget är nu ännu mer fokuserat på att tillvarata tillväxtpotentialen i gruppens varumärken, med särskilt fokus på att stärka H&M. Detta innebär att icke-organisk tillväxt och tillväxt genom nya affärsmodeller ges lägre prioritet på kort till medellång sikt".
Vad gäller lönsamhetsmålet så ligger det fast. Här var det tidigare budskapet att lönsamheten ska överstiga 10 procent över tid. Nu anges som ett av H&M:s långsiktiga mål att rörelsemarginalen ska överstiga 10 procent.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt