H&M
NORMALISERAD BRUTTOMARG KRÄVS FÖR NÅ EBIT-MARGINALMÅL - VD (Direkt)

2025-01-30 14:16

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Försäljningstillväxt, en normaliserad bruttomarginal och god kostnadskontroll är vad som krävs för att klädkoncernen H&M ska kunna nå sitt mål om en rörelsemarginal om minst 10 procent.

Det säger H&M:s vd Daniel Ervér i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

"En normaliserad bruttomarginal är en förutsättning. Vi ser att ökad försäljning är viktigt och det handlar fullt ut om att stärka vårt kunderbjudande. Att göra mer relevanta produkter som fler kunder vill ha för att driva försäljningstillväxten", säger han.

Tillväxten kan drivas både i bolagets jämförbara butiker, genom ett förbättrat kunderbjudande, genom expansion av butiksportföljen och genom fortsatt acceleration av den digitala tillväxten, enligt H&M-vd:n.

Utöver bruttomarginalen och försäljningstillväxten lyfter Daniel Ervér också fram en fortsatt god kostnadskontroll som en viktig faktor som ska driva marginalförbättring.

"De tre komponenterna tillsammans ger oss kraft och tro på vårt långsiktiga marginalmål" säger han.

Under det fjärde kvartalet ökade bruttomarginalen till 54,6 procent (53,7) och under helåret 2023/2024 ökade den till 53,4 procent (51,2).

Vad är en normaliserad nivå på bruttomarginalen?

"Vi böjar närma oss nivåerna för den långsiktigt hållbara nivån för våran bruttomarginal. Där finns en del förbättringsarbete kvar att göra, men vi börjar bli närmare den nivån där vi vill ligga. Sedan guidar vi inte exakt vad den siffran är."

H&M:s bruttomarginal har förbättrats efter en period med volatil utveckling i bruttomarginalen som en följd av inflationstryck, transportkostnader och pandemi.

"Där tror vi att vi ser en stabil utsikt framåt för helåret. Viss förbättring mot vad vi kommer ifrån, men det är en annan stabilitet för helåret", säger Daniel Ervér.

I samband med rapporten för det tredje kvartalet 2024 tvingades H&M gå ifrån sin prognos om att nå målet om en rörelsemarginal på 10 procent under räkenskapsåret 2023/2024. I bokslutsrapporten kan konstateras att H&M:s rörelsemarginal slutligen ökade till 7,4 procent (6,2) för räkenskapsåret 2023/2024.

Ni signalerar att ni har förutsättningar att stärka bruttomarginalen 2025, men kan ni öka rörelsemarginalen i år?

"Framförallt är vi fokuserade på att stärka kunderbjudandet brett över alla våra geografier och kundgrupper. Det har vi som första fokus. Det ser vi är det viktigaste vi gör för att driva försäljningstillväxten. Det tillsammans med att vi får god kostnadskontroll gör att vi tror att vi har goda förutsättningar att fortsätta se en positiv lönsam tillväxt för H&M."

H&M slopade också sitt mål att dubbla omsättningen till år 2030, med 2021 år som bas.

"Nu vill vi vara tydliga med var vårt fokus är. Det speglar var vi befinner oss 2025 och då har världen förändrats sedan 2021. Bland annat har vi stängt Ryssland. Vi har också ett mycket tydligare fokus på potentialen vi ser i den organiska tillväxten", säger Daniel Ervér.

Vidare sänkte H&M sitt långsiktiga tillväxtmål till minst 10 procent per år, från att tidigare ha varit 10-15 procent, samtidigt som lönsamhetsmålet kvarstår.

Innebär det här att ni prioriterar lönsamhet mer nu än tidigare?

"Rätt mål är att vara ambitiösa och se potentialen i en väsentligt högre försäljningstakt över tid om minst 10 procent och att vi ser att vi har alla förutsättningar att nå över tid 10-procentig lönsamhet."


Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt



                


Infront.co
© Nyhetsbyrån Direkt AB

H&M B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -