ELECTROLUX
HANDELSPOLITIK NORDAMERIKA SKAPAR OSÄKERHET ENL VD (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Under det fjärde kvartalet var kampanjaktiviteten hög i Nordamerika, men kampanjer kopplade till Black Friday fortsatte inte under hela december månad som de gjorde året före.
Det skriver Electrolux nye vd Yannick Fierling i bokslutskommunikén.
"Trots svag bostadsmarknad och med viss kvartalsmässig volatilitet ökade marknaden något under 2024, understödd av den aggressiva prismiljön", skriver han.
För 2025 finns det enligt Electrolux-vd:n en osäkerhet som beror på eventuell påverkan på efterfrågan från nya potentiella handelspolitiska åtgärder i Nordamerika.
"I Europa har efterfrågan börjat stabiliseras, men det finns en tidsfördröjning innan lägre räntor och potentiella förbättringar av disponibel inkomst resulterar i en ökning av diskretionära inköp", kommenterar Yannick Fierling.
Vad gäller Brasilien väntar sig Electrolux att marknadsefterfrågan, efter stark tillväxt under 2024, stabiliseras under 2025.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt