Storebrand Europa A SEK
Storebrand Europa ökade 0,42 procent i november – potentiellt tullkrig tyngde Europa (Finwire)
Fonden Storebrand Europa steg 0,42 procent i november, vilket var bättre än fondens jämförelseindex som steg 0,33 procent. Sedan årsskiftet har fonden avkastat 15,06 procent och är därmed bättre än index som har ökat 13,05 procent. Det framgår av en månadsrapport från förvaltaren Lars Qvigstad Sørensen.
Förvaltaren konstaterar att globala aktier, mätt med MSCI World i lokal valuta, klättrade när 5 procent i november. Dessutom beskrivs skillnaden mellan regionerna ha varit större än vanligt, och inte minst för USA och eurozonen.
"I gemensam valuta var skillnaden nästan 10 procentenheter där aktier i eurozonen faktiskt slutade med en nedgång i november. Den kommande 'America First'-politiken och tullkrigen förklarar troligen stora delar av denna divergens", skriver förvaltaren.
Det tilläggs att aktiemarknaderna hittills bara verkar ha gynnats av Donald Trumps vinst i det amerikanska presidentvalet, men att svåra avvägningar kvarstår framöver.
De största sektorerna i fonden vid månadsskiftet var finans, industri och hälsovård med portföljvikter om 21,99, 18,15 respektive 17,25 procent.
De enskilt största innehaven i fonden vid månadsskiftet var Novo Nordisk, ASML och Nestle med vikter om 3,39, 2,75 respektive 2,42 procent. Totalt höll fonden 349 innehav.
Storebrand Europa, % | november, 2024 |
Fond MM, förändring i procent | 0,42 |
Index MM, förändring i procent | 0,33 |
Fond i år, förändring i procent | 15,06 |
Index i år, förändring i procent | 13,05 |
Alex Kennegård
Nyhetsbyrån Finwire
Läsaren av innehållet kan anta att Finwire har erhållit eller kommer att erhålla betalning för utförandet av finansiella företagstjänster från bolaget. Ersättningen är på förhand avtalad och är inte beroende av innehållet.