CLAS OHLSON
BRA FÖRSÄLJNING BÅDE JULSORTIMENT OCH BASVAROR - VD (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Clas Ohlson upplever en fortsatt hård konkurrens men helghandeln har börjat bra både för bolagets julsortiment och för bassortimentet.
Det säger vd Kristofer Tonström till Nyhetsbyrån Direkt.
Hur utvecklades Black Week jämför med i fjol, några slutsatser att dra?
"November blev väldigt starkt och vi hade en jättefin trafiktillströmning. Men Black Week är inte lika viktig för Clas Ohlsons del som för vissa andra företag utan för oss är det verkligen julhandeln som är avgörande. Vår julhandel har börjat bra, vårt julsortiment har utvecklats fint, men också vårt bassortiment", säger vd:n.
När ni prisplanerar inför julhandeln, hur tänker ni på försäljningen och marknadsandelar kontra er lönsamhet?
"Det tredje kvartalet (november-januari) är jätteviktigt för oss lönsamhetsmässigt så det är klart att vi alltid balanserar de intressena. Det varierar lite per kategori och produktgrupp, vi har väldigt mycket insikter om hur vi ska ligga till. I slutänden handlar det om att vara prisvärd och då gäller det att följa vad som händer i marknaden så vi ligger rätt i pris. Det kan förändra sig på veckobasis och att hitta balansen där är viktigt", säger Kristofer Tonström.
Hur ser konkurrensen ut?
"Den är alltid väldigt hård, egentligen i alla kategorier och inte minst på prissidan".
Clas Ohlsons organiska försäljning ökade med 13 procent i november och i Sverige enskilt var den 16 procent upp. För räkenskapsårets sex första månader ligger ökningen på 9 procent, att jämför med det finansiella målet som är en ökning på 5 procent.
Hur ser du på försäljningsutvecklingen jämfört med det mål ni har?
"Vi är helt klart på rätt väg. Samtidigt ser vi resultaten nu som en startpunkt för framtiden att fortsätta förbättra oss. Vi kan konstatera att kvartalet var starkt och vi levererade en bra start på julhandeln. Men vi har varit med tillräckligt länge för att vara ödmjuka inför framtiden", säger Kristofer Tonström.
Hur pass relevant är det att titta på ert tillväxtmål framöver?
"Vi har gjort strukturella förändringar som tar oss åt rätt håll /…/ men man ska komma ihåg att tillväxtmålet är långsiktigt och gäller per år, att vi ska växa 5 procent per år uthålligt. Vi försöker strukturera oss för en långsiktigt uthållig tillväxt och man kan också konstatera att basen att fortsätta att växa från blir större och större ju mer vi har vuxit nu", säger vd:n.
Clas Ohlsons expansionsmål inför innevarande räkenskapsår som sträcker sig till och med april 2025 var att netto öppna cirka tio nya butiker och den planen håller fortfarande.
Är det en rimlig expansionstakt även nästa räkenskapsår?
"Vi är jättenöjda med de butiker vi öppnat så det är ingenting som talar för att vi inte ska fortsätta utveckla butiksnätet. Det finns ingenting som tyder på att vi varken ska stampa på gasen eller bromsen", säger Kristofer Tonström.
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt