GAPWAVES
STOPPAT BOSCHAVTAL ÄNDRAR INTE SCENARIOT FÖR OSS - VD (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Effekten av Gapwaves uppsagda avtal med Bosch bedöms bli begränsat och det föranleder inga förändringar i radarantennleverantörens strategi eller produktion.
Det säger Gapwaves vd Jonas Ehinger till Nyhetsbyrån Direkt strax efter beskedet att Bosch avslutar utvecklingsavtalet med Gapwaves, som ingicks i juli 2022.
Beskedet fick Gapwaves att rasa med 30 procent i Stockholmsbörsens eftermiddagshandel.
"I det korta perspektivet innebär det en begränsad effekt. Vi har haft ett utvecklingsarbete under två år och intäkterna från det utgör mindre än 5 procent av våra totala intäkter för närvarande", säger han.
Inte heller under 2025 och 2026 väntades några större intäkter från Bosch-avtalet, där planen var att inleda produktion under 2027.
"Efter 2027, alltså från 2028, räknade vi med större produktionsintäkter", säger Jonas Ehinger.
Hur stora intäkter eller volymer räknade ni med?
"Vi kommunicerar inte den typen av bedömningar från våra kunder, men det är ganska begränsat för oss eftersom vi nu har flera kunder vars produkter då är i produktion."
När avtalet med Bosch tecknades var det Gapwaves första inom fordonsapplikationer. Då förväntades kontraktet ha ett förväntat försäljningsvärde i storleksordningen höga tvåsiffriga miljontals euro under kommande decennium.
"Sedan Bosch-avtalet har vi lagt till flera andra avtal av den typen. Med Bosch hade vi räknat med intäkter från 2028. I det avtal vi nyligen tecknade med Valeo är produktionsstarten redan 2025. Det avtalet är av mycket större betydelse för oss än det med Bosch under de kommande åren."
Föranleder det här beskedet några förändringar i er strategi eller produktionsplan?
"Nej, det gör det inte. Det här projektet befann sig fortfarande i utvecklingsfas och vår pilotlina i Göteborg kommer att användas för andra kunder. Det sker inga förändringar i vårt produktionsupplägg."
I förra veckan meddelade tyska Bosch åtgärder för att hantera en kraftig nedgång i efterfrågan på bilkomponenter, däribland neddragningar av personalstyrkan med 5.500 medarbetare globalt.
Det avslutade avtalet med Gapwaves handlar om en specifik produkt som Bosch valt att inte gå vidare med, enligt Jonas Ehinger.
Märker ni av den här nedgången i fordonssegmentet hos andra kunder?
"Inte bland befintliga kunder, men det är lite blandade signaler. De Tier 1-kunder vi har som är inriktade mot volymsegment är inte påverkade samtidigt som påverkan är större för de kunder vi har som är inriktade på det yttersta premiumsegmentet", säger Jonas Ehinger.
Gapwaves utvecklar antenner till kunder som tillverkar radarsensorer för fordonssektorn. Den marknaden drivs inte av bilförsäljningen, utan av skärpta regulatoriska krav på bilar och nya tekniska regleringar kring radarsensorer i bilar.
"Fundamenta i marknaden är ändå att det är ett tekniskt skifte som sker, där tidigare antennteknologi inte kan användas längre och då måste radarsensorsystemen bytas ut", enligt Gapwaves-vd:n.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt