MICROSOFT
BOLAG PÅVERKADE AV STOR KRASCH I GLOBAL MOLNPLATTFORM (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) En IT-krasch hos Microsoft har medfört att många användare världen runt inte kan nå sina molndataplattformar, framgår av ett pressmeddelande från det amerikanska IT-konglomeratet. Bland annat har flygbolag problem och flighter har ställts in.
Tusentals användare har enligt Downdetector rapporterat problem med appar och tjänster inom Microsoft 365, en abonnemangstjänst med produktions- och molntjänster som nyttjas av många företag.
Downdetector är en plattform som övervakar och rapporterar driftstatus och avbrott för onlinetjänster, appar och webbplatser.
"Vi utreder ett problem som påverkar användarnas möjligheter att nå olika Microsoft 365-tjänster", skriver Microsoft på mikrobloggen X.
Cybersäkerhetsbolaget Crowdstrike ska ha varit involverade i felets uppkomst via en uppdatering av antivirusmjukvara.
"Crowdstrike är medvetna om kraschrapporter i Windows", skriver bolaget.
Problemet uppstod enligt en statussida på Microsofts molnplattform Azure runt klockan fyra i natt. System i centrala USA ska ha påverkats. Microsoft arbetar med att återupprätta användarnas tillgång och ska ha hittat felkällan, skriver bolaget.
Under morgonen rapporterades det att det amerikanska flygbolaget Frontier tvingats ställa in vissa avgångar med anledning av Microsoft-kraschen. Även sektorkollegan Ryanair ska ha drabbats.
Även flera myndighets-, bank- och nyhetssajter ska ha påverkats, enligt medieuppgifter.
Brittiska nyhetskanalen Sky News och tidningen Telegraph är några av de drabbade.
Joakim Rönning +46 8 5191 7930
Nyhetsbyrån Direkt