Hernö Gin
Hernö Gins vd: hotellsatsning är viktig och kan fånga upp det stora intresset (Finwire)

2024-06-20 09:15

Gintillverkaren Hernö Gin har nu tagit plats på Nasdaq First Noth genom en direktnotering, likt Spotify. Företaget tog till skillnad från många andra bolag inte något färskt kapital i samband med noteringen.

“Noteringen är viktig för oss som bolag. Det ökar vår synlighet, vilket är viktigt för vår fortsatta expansion i Sverige och internationellt. Det är också bra för alla våra existerande 4 500 aktieägare som stöttat bolaget under vår uppbyggnadsfas. Vi har sedan starten visat upp god lönsamhet och de senaste åren har bjudit på stabil tillväxt”, säger vd Emma Edfors i en intervju med Finwire.

Bolaget genomförde tidigare i våras en nyemission, ett kapital som ginproducenten avser att använda för att ytterligare växla upp destilleriet som destinationsmål samt andra tillväxtfrämjande satsningar.

Hernö Gin som helhet har varit lönsamt under många år. Bolaget grundades 2011 och är Sveriges första gindestilleri. Under förra året var omsättningen 51,1 miljoner kronor och rörelseresultatet 9,8 miljoner kronor. Tanken är att vinsten skall öka genom att bolaget investerar i bland annat destilleriet som destination men även genom lanseringar av fler varumärkesbarer och försäljning av gin. I det första kvartalet var omsättningen upp med 8 procent till 10,9 miljoner kronor medan resultatet före skatt var upp 11 procent till 1,2 miljoner. Hernö Gin har 24 anställda varav hälften återfinns i destilleriet.

Trots det starka resultatet genomförde bolaget under våren en nyemission där man stärkte sin kassa. Kapitalet skall användas för att stärka företagets tillväxtmöjligheter. Den största satsningen är ett hotell i anslutning till bolagets gindestilleri i Dala, Höga Kusten.

“Vi hade kunnat genomföra satsningarna i mindre skala och successivt med hjälp av vårt löpande kassaflöde, men nu går det snabbare och blir en bättre lösning för Hernö Gin på lång sikt då vi har mer kapital att göra fortsatta satsningen på destinationen riktigt bra”, säger Emma Edfors.

Det är en historiskt stor satsning för sprittillverkaren. Edfors menar att satsningen är strategiskt mycket viktig för bolaget. En del investerare har lyft på ögonbrynen rörande företagets destinationssatsning då det avviker operationellt från sprittillverkning. Tanken med satsningen är att fortsätta ge möjlighet för många fler besökare att komma till destilleriet och bygga varumärket.

“Jag har förstått att det av vissa som inte följt oss och sett hur vi strategiskt bygger vårt varumärke att det väcker frågor givet att vi är bra på att tillverka gin och att vi har en fin lönsamhet inom detta. Vi är världens mest prisbelönta gindestilleri. Det finns ett jättestort intresse för att besöka vårt destilleri, som är oerhört viktigt att fånga och idag kan vi inte ge alla som vill besöka oss en upplevelse som matchar vårt fantastiska gin, då det saknas ett hotell för det i Härnösand. Totalt kommer idag 10 000 besökare per år till destilleriet på provningar, visningar och mat i vår bistro", säger Emma Edfors och fortsätter.

"Det finns ett stort intresse från ginintresserade från såväl Sverige som utlandet att besöka oss. Det kommer vi att göra möjligt genom den här satsningen och det handlar om att vi vill ge alla möjlighet att lära sig mer om vårt gin, bygga vidare på ett intresse kring vårt varumärke, följa oss vidare och köpa vårt gin.“

“Det här bygger vårt varumärke starkare”, säger hon.

Parallellt med att öka försäljningen av gin såväl på hemmaplan som internationellt gör bolaget även en satsning på ginbarer. Den första baren ligger på Södermalm i Stockholm. Framöver vill gintillverkaren växa till fler orter.

“Det är viktigt att det blir rätt lokal. Vi letar platser för fler varumärkesbarer såväl i Göteborg som utomlands”, säger Edfors.

“Synliggörandet och att komma ännu närmare de som vill smaka på goda cocktails på vår prisbelönta gin är bra för vår handel och vårt varumärke. Det viktiga är också att det är rätt läge”, fortsätter hon.

Satsningen på en bar i Stockholm har också varit lönsam. Under förra året höll bolaget drygt 2 600 provningar, hade cirka 30 000 besökare och sålde nära 72 000 cocktails. Den totala försäljningen växte med 12 procent till 13,4 miljoner kronor.

Hernö Gin stiger med 1,8 procent i den tidiga handeln på torsdagen, vilket var den andra handelsdagen för aktien på First North.

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire



redaktion@finwire.org
© Copyright

Hernö Gin B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -