Acast
Naturligt att höja priser när annonsmarknaden vänder upp - Acasts finanschef (Finwire)
Under morgonen släppte podcastbolaget Acast en rapport som återigen visade på ökad omsättning och minskad förlust. I en intervju med Finwire gav finanschefen Emily Villatte lite mer färg på rapporten samt klimatet på annons- och podcastmarkanden.
-Acast andra kvartal har levererat fortsatt förbättrade marginaler och resultat. Intäktsökningen har drivits på av Nordamerika, vilket vi tycker är en positiv indikation i en annars svårbedömd annonsmarknad, säger Villatte när hon ska peka ut det viktigaste från rapporten.
Intäkterna växte 22 procent till drygt 386 miljoner kronor och den organiska tillväxten uppgick till 15 procent. Vidare förbättrades ebitda-resultatet till -42 miljoner kronor (-99) och ebitda-marginalen till -11 procent (-31) - därmed är bolaget på rätt väg mot målet att nå ett positivt ebitda-resultat 2024.
Bolaget jobbar aktivt med produktutveckling och i slutet av 2022 lanserade bolaget sin självbetjäningsplattform för annonser.
-Vi har fortsatt att utveckla produkten och under Q2 lanserade vi sponsrade inlägg på plattformen. Det innebär att annonsörer själva kan boka kampanjer som ska läsas av podcastvärden. Den tjänsten var tidigare endast möjlig för köpare av förinspelade podcastannonser. Det här gör att Acast är det största podcastnätverket som möjliggör självbetjäning av annonsinköp och sponsrade inlägg, förklarar Villatte och ger lite siffror för plattformen:
-Vi har sett en ökning av bokningarna i plattformen med över 40 procent sedan Q1 och 40 procent av kunderna är redan återkommande, deklarerar Villatte och noterar att det krävs ett helt års data för att kunna se den övergripande graden av återkommande kunder.
Vidare har bolaget under Q2 lanserat tjänsten Collections+, som är en AI-driven tjänst som ger annonsörer ökad räckvidd via Acasts podcasts. Collections+ kombinerar dotterbolaget Podchasers podcastdata med Acasts marknadsplats.
-Vi skalar upp annonsförsäljningen och ökar intäktsgenereringen i små och medelstora podcast via den här tjänsten. Sedan lanseringen har vi redan haft 300 brands som har levererat 800 kampanjer, lyfter Villatte fram.
Förra hösten fick 15 procent av de totalt 400 anställda gå och bolaget fortsätter att jobba med kostnadskontroll.
Även om intäkterna i Europa växte mindre än i USA, är Villatte nöjd med utvecklingen.
-Vi har sett vissa positiva makroindikatorer i USA, där intäkterna växte 31 procent, men har inte sett samma tecken i Europa. Med det i minne är 17 procent tillväxt i Europa ett fint resultat, säger Villatte.
Prisökningar har inte varit del av intäktstillväxten, men vid en framtida starkare annonsmarknad kommer höjda priser naturligt, enligt finanschefen.
-Prissättningen kan följa den cykliska annonsmarknaden, så när den går uppåt blir det enklare att höja priserna - då finns det färre inventarier att sälja. Det blir en naturlig följd i en cyklisk annonsmarknad att priserna höjs i en uppåtgående marknad, avslutar Villatte.
Acast-aktien var upp 10 procent i den inledande handeln men handlas vid 11:40 upp drygt 3 procent.
Filip Lindkvist
Nyhetsbyrån Finwire