SYNSAM
HAR GJORT EN LÅNGSIKTIG INVESTERING - ESSILORLUXOTTICA (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Synsam är ett solitt bolag och en långsiktig finansiell placering, uppger Essilorluxottica, som gått in som andra största ägare i den svenska optikerkedjan, till Nyhetsbyrån Direkt.
"Investeringen är en del av vår strategi att stödja nyckelspelare i vår industri och tillsammans öka storleken på den globala ögonvårds- och glasögonindustrin", menar Essilor.
Synsam gjorde debut på Stockholmsbörsen fredagen den 29 oktober. På måndagen veckan efter flaggade den italiensk-franska glasögontillverkaren för ett innehav på 6,6 procent vilket räcker till en andra plats efter CVC Capital i ägarlistan. Inför noteringen sålde CVC 45 miljoner befintliga aktier i Synsam. Essilor fanns inte med bland de investerare som åtagit sig att teckna, men investeringen som enligt Essilor gjordes "i kontexten av bolagets IPO" motsvarar omkring 20 procent av det totala antalet aktierna i erbjudandet.
Essilor omsatte under det första halvåret 2021 8.768 miljoner euro och är med det världens största varumärkesleverantörer av glasögon. I portföljen ingår bland annat Ray-Ban. Dessutom äger bolaget Grand Vision som i sin tur äger Synsams konkurrent Synoptik. Essilor är med andra ord både leverantör och konkurrent till Synsam – vilket gör intåget och placeringen i ägarlistan något oortodox.
I en intervju med Trading Direkt konstaterar Affärsvärldens analytiker Björn Rydell att det hela är lite förvånande och att det är ovanligt med den här typen av affärer.
"En risk är att Essilor är både leverantör och sedan äger man indirekt en konkurrent det blir lite olika intressekonflikter. Men det blir spännande att se hur det här utvecklar sig. Just nu äger de drygt 6 procent av aktierna och vi får se om de köper ytterligare framöver", sade Björn Rydell som själv satte en teckna-rekommendation inför Synsams notering.
Bland bolagets förtjänster lyfte han bland annat fram den starka marknadspositionen samt att man har en förhållandevis hög andel av försäljningen från abonnemang – en slutsats som Essilor delar.
"Det här är en långsiktig finansiell placering i ett 'solitt' bolag, tillika kund till Essilorluxottica i regionen med en attraktiv marknadsposition och en solid årlig tillväxttakt (samt) en prenumerationsbaserad modell som visar positiva resultat…", skriver Essilor i sin kommentar. Andra faktorer bakom investeringen som Essilor lyfter fram är en trovärdig ledning samt kombinationen av fysiska butiker och e-handel.
Marknaden tycktes se positivt på affären och handlade upp Synsams aktie drygt 7 procent på måndagen och Söderberg & Partners sparekonom Joakim Bornold lutar åt att han håller med marknaden i det här fallet.
"Jag ser det inte som dåligt att världens största tillverkare är intresserade av Synsam. Det känns ju ändå som en kvalitetsmärkning att man väljer att gå in och ta en post. Sedan kan det ju bli lite kletigt", säger Joakim Bornold.
Teckningskursen i Synsams börsintroduktion var 50 kronor. På torsdagseftermiddagen handlades aktien omkring 61 kronor – en uppgång på drygt 20 procent.
Emil Mattsson +46 8 5191 7916
Adam Wahlfeldt +46 8 5191 7920
Nyhetsbyrån Direkt