SMART EYE
INTERIOR SENSING I DET SLAGLÄGE VI VAR 2014-15 - VD (Direkt)

2021-05-26 14:16

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Smart Eye såg möjligheten att bredda verksamheten genom förvärv av Affectiva, ett bolag som möjliggör för Smart Eye att avancera på en framväxande marknad som befinner sig i samma läge som marknaden för förarövervakningssystem gjorde för 6-7 år sedan.

Så motiverar vd Martin Krantz det på tisdagen meddelade förvärvet av emotion AI-bolaget Affectiva, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Både Smart Eye och Affectiva verkar inom teknikområdet förarövervakning – Smart Eye med en kamera riktad på förarens ansikte och Affectiva med känsloavläsande AI-teknik som kombinerat med eyetracking kan möjliggöra avancerad så kallad "interior sensing" för allt som händer i kabinen.

"När bilindustrins efterfrågan på eyetracking-tekniken startade 2014-2015 så var det med de europeiska premiumtillverkarna. Vi var där och blev framgångsrika och i dag har vi många design wins. Nu ser vi exakt samma sak hända igen, fast med interior sensing", säger Martin Krantz i intervjun.

Affectiva är en avknoppning från MIT Media Labs, med säte i USA. En av grundarna, vd Rana el Kaliouby, tog med sig verksamheten hem till Egypten efter forskarkarriären på MIT, varför delar av verksamheten är förlagd till Kairo. Rana el Kaliouby är dock, liksom huvudkontoret, stationerade i Boston.

Det förvärvade bolagets "unika styrka" är inom området "emotion AI" – känsloavläsande artificiell intelligens - där ansiktsuttryck tolkas av programvara för att utröna användarens känsloläge.

"Vi kallar vår strategi för automotive first, men det här är applicerbart överallt. Vi tror den här teknologin först kommer slå igenom på bred front inom bilindustrin", säger Martin Krantz.

Då tekniken är ett nytt sätt för människor och datorer att interagera sätter fantasin för närvarande gränsen för vad det kan användas till, menar vd:n.

"Precis innan pandemin arbetade flygplanstillverkare som ska ha pilotövervakning med detta. Men det är bara ett exempel. Den här tekniken kan komma till användning även i hemautomation och brett inom hemelektronik - se hur du mår och känner".

När kan ni lansera gemensamma lösningar med Affectiva?

"Omedelbart. I stället för att konkurrera så får våra kunder nu köpa gemensamma produkter. Samtidigt kan vi utveckla tillsammans och få till den viktigaste funktionaliteten så att vi kan ta kontrakt med gemensamma krafter och inte bara komplettera varandra på offertlistan. Det är precis vad bilindustrin efterfrågar."

Segmentet som berörs inom bilindustrin är för närvarande framförallt premiumtillverkare – i dag en något snårig kategori. Hit räknas bilar som kostar mer än 25.000-30.000 euro, men även baserat på varumärke. Exempelvis räknas även lägre prissatta modeller från klassiskt ansedda varumärken som BMW in, liksom Volvo Cars, Mercedes, Audi, Lexus, Cadillac, Hondas Infinity och Tesla. Sammantaget är 10 procent av alla bilar som säljs i premiumklassen, men marknaden kommer växa genom att lagstiftning anpassas ner till mellanklass- och budgetsegmenten i takt med de nya tekniksprången.

"Vi är redan sedan ett par år tillbaka inne i mellanklass, där vi hittar exempelvis Volkswagen Golf och den stora volymen finns. Alla budgetbilar i Europa kommer behöva de här systemen senast 2026. Ska man ha autonom funktionalitet ska man ha det här senast 2022 för att få typgodkännande. Det pågår en frenetisk snabbspolad upphandlingsprocess nu. Ska man sälja bilar i Europpa 2026 så ska de ha den här funktionaliteten", säger Martin Krantz.

Vad har ni för finansiella prognoser för det här förvärvet?

"Vi har inte kvantifierat. Vi har röda siffror och ligger i investeringsfas och vi avsåg därför ta in 275 miljoner kronor, vilket nu till och med blev lite mer eftersom emissionserbjudandet var så starkt övertecknat. Vi behövde inte ge någon rabatt och det kan väl tolkas som ett tecken på vad marknaden tyckte. Tanken är att de här 275 miljonerna, ihop med 200 i kassan (201,4 miljoner kronor per avstämningsdagen den 30 mars i senaste kvartalsrapporten reds anm) som redan finns där, ska räcka för att finansiera affärsplanen ihop med Affectiva", säger Martin Krantz.

Smart Eyes aktie handlades upp med omkring 8 procent på onsdagen.

Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt


Smart Eye - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -