MY TASTE
KÖPER ALLTIDREA FÖR 1,6 MLN KR (Direkt)
STOCKHOLM (Direkt) First North-listade matsajten My Taste köper webbplatsen Alltidrea.se för 1,6 miljoner kronor.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Köpeskillingen motsvarar 3,4 gånger den vinst som den köpta sajten gjort och ska amorteras löpande under kommande 24 månader - helt och hållet med förvärvets eget kassaflöde, är det tänkt.
My Taste har tecknat avtal om att förvärva inkråmet i bolaget Nextweb 2357 som driver Alltidrea.se och ett nätverk av sajter inriktade på så kallad prestationsbaserad marknadsföring, av e-handel i Sverige, Norge och Danmark.
Jonas Orvarsson har med Nextweb de senaste åren gjort tjänster för shoppingsegmentet inom My Taste, Shopello. Tillsammans ska bolagen nu växa genom synergier inom försäljning, utveckling, internationalisering, produktutveckling och marknadsföring.
Jonas Söderqvist, vd och medgrundare på My Taste, räknar nu med att resultattillväxten "kommer att ta ytterligare ett kraftigt kliv uppåt".
Förvärvet är det andra i en ny tillväxtstrategi för Shopello, med speciellt fokus på presentationsbaserad marknadsföring av e-handelsbutiker. Det första var Kampanjjakt för 10 miljoner kronor initialt, meddelat den 25 augusti.
David Hässler +46 8 5191 7916
Nyhetsbyrån Direkt