Två gånger om året genomför Börsveckan ett event med småbolag inom olika branscher såväl som olika nivåer av mognad. Denna vecka fick vi sällskap av två teknikbolag, två konsultbolag samt fyra inom life science. Föga förvånande så var just den tekniska utvecklingen i fokus för techbolagen där det ena bolaget, JonDeTech Sensors, ligger på gränsen mellan att slutföra sin produkt och att gå in i kommersiell fas, vilket också betyder ett vägval i att finna rätt segment att starta i.
Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 9 den 1 mars.
Det andra, AAC Clyde Space, har en färdig ”produkt” med försäljning och god tillväxt men också en bred affärsmodell. Det är intressant att notera vilka val som bolag behöver göra under sina olika stadier av mognad. En avvägning tidigt i fas är hur långt man måste driva sin produkt innan man kan gå till marknaden. Givetvis är en ”perfekt” produkt bra i ett tekniskt perspektiv, men det kan också betyda att man tappar mark i ”time to market” så ibland kanske det är bättre att börja sälja tidigt och satsa på version 2.0. För AAC som redan växer kraftigt verkar det angenäma valet vara hur bolaget ska fördela sina resurser mellan att sälja hårdvara och att erbjuda tjänster kring dessa. Det kräver en viss lyhördhet mot marknaden för att finna den rätta balansen.
För konsultbolagen noterar vi att Prevas, som tidigare dragits med riktigt svag lönsamhet, verkar ha vänt blad under relativt nye vd Johan Strid. Marginalerna är på väg upp trots tuffa pandemitider. Det var kanske lite svårt att sätta fingret på exakt vad som förändrats, men en ny och mer flexibel organisationsstruktur verkar ligga bakom mycket av förbättringarna. Och där kanske det handlar om respekt för att verka i en personal- och kunskapsintensiv bransch där möjligheten till initiativ och personlig utveckling kan göra större skillnad än i många andra branscher. Konsulter är ju i någon bemärkelse entreprenörer som bygger sina egna kundrelationer.
Det andra konsultbolaget Semcon har gjort en annan typ av resa där ett tidigare stort branschberoende har minskat påtagligt. Och båda bolagen verkar i en bransch där vi sett en tydlig konsolidering de senaste åren så det var en bra illustration av hur dels interna krafter och dels externa påverkar bolag.
Inom life science var det en mer blandad bild bland de fyra deltagande bolagen som var Xbrane Biopharma, Annexin Pharmaceuticals, Neodynamics samt Initiator Pharma och även det avspeglar i viss mån också skillnad i mognadsfas. Inom läkemedelsutveckling och i viss mån även medicinteknik finns en ganska rigid struktur som måste följas för att få godkännande. Som investerare ger det en viss trygghet då det finns tydliga ”checkpoints” för att se var någonstans ett bolag står i utvecklingen, men i slutänden måste man ändå göra sin egen bedömning om vad man tror att chanserna är att kunna gå ett steg till. I den bedömningen kan man väga in exempelvis konkurrenssituation och var övriga marknaden står.
Två av bolagen arbetar med så kallade ”first-in-class” preparat vilket betyder att de är helt nya läkemedel med en verkningsmekanism som är oprövad. Det betyder en friare prissättning och potential om det blir godkänd, men också en högre forskningsrisk eftersom det är oprövad och ny mark som bryts av bolaget. Det tredje bolaget, Xbrane, arbetar med biosimilarer vilket är biologiska läkemedel där patenten gått ut och det är en helt annan typ av dynamik där det handlar inte minst om att kunna återskapa komplexa produktionsprocesser och därtill få hög avkastning på dessa. Det fjärde bolaget, Neodynamics, är verksamt inom medicinteknik.
Det blev en intressant kontrast med läkemedelsbolagen där de senare följer den ovannämnda, rigida utvecklingsprocessen men i gengäld ofta har en mycket snabbare adoptionskurva på marknaden när preparatet väl är godkänt. För medicinteknik är det lite grann tvärtom där produktionen är friare (om än att även den måste valideras med kliniska studier och regulatoriska godkännanden) men där den kommersiella fasen i gengäld mer liknar en ”vanlig” produkt där det gäller att få in early adopters som i sin tur banar väg för bredare acceptans av, och intresse för produkten.
Så oavsett vad man har för intresse för respektive bolag och aktie ger bredden i presentationerna en bra bild av de utmaningar som olika typer av bolag ställs inför, och vilka strategier som finns för att övervinna dessa. Och det är en viktig lärdom som investerare. Att se och förstå vad som driver värde i ett bolag, att förstå var någonstans det befinner sig i sin kommersiella utveckling. Annars är det lätt att luta sig tillbaka mot lite enkla nyckeltal och väga p/e-tal mot p/e-tal eller tillväxt mot tillväxt. Men nyansera den bilden och tänk mindre på vad nyckeltalen är idag och mer mot var de är när investeringen burit frukt, och då blir nog även avkastningen bättre.
Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 9 den 1 mars.