Idén är att skapa en översikt för det totala pensionssparandet och att varje månad ta fram handfasta placeringsråd i form av en fondportfölj åt kunderna, som det sedan är upp till var och en att investera i eller inte.
"Många upplever pensionen som komplex. Man får hem sitt orange kuvert och tycker att det är svårt att förstå. Vi vill göra det enkelt att få koll på sin pension, och enkelt att placera utan att ägna det massa tid och engagemang", säger Kundkrafts affärsområdeschef Anders Kaijser.
Ett nätbaserat verktyg tar fram en "optimerad" inviduell portfölj genom att köra en persons riskvillighet mot pensionskapital och andra förutsättningar, som PPM:ens storlek och fackliga avtal.
Fondportföljen blir ett placeringsförslag som kunden själv får genomföra hos sin bank eller förvaltare. Den fasta månadsavgiften på 149 kronor ska garantera rådgivningens oberoende och därmed att inga pengar går till provisioner eller till andra avgifter.
Fondernas förvaltningsavgift, som kan skilja sig mycket mellan olika alternativ, finns dock fortfarande kvar.
Placeringsmodellen har historiskt gett 1,75 procents högre avkastning per år än för den genomsnittliga privatspararen, enligt Anders Kaijser som tror att kunderna kommer att vara beredda att betala kostnaden "up front" på totalt nästan 1 800 kronor per år.
"Vår tjänst sänker avgifterna med i snitt en procentenhet för kunderna jämfört med vad man haft tidigare. Det betyder att vad gäller avgifterna behöver man i snitt 180 000 kronor i totalt pensionskapital för att det ska gå ihop. Det har det flesta".
För den som är någorlunda intresserad finns mycket av det som Kundkraft erbjuder att hitta gratis på nätet. Tjänster som Min Pension samlar ihop pensionssparandet under ett tak och pensionsbolagens avgifter går att granska själv.
"Vad vi erbjuder är en rådgivning för att skapa en portfölj som bygger på statistik och sannolikhet, inte tyckande och spekulation. Och den har historiskt gett högre avkastning än snittet".
RICKARD FREDÉN