Munksjö Oyj är ett resultat av sammanslagningen mellan svenska Munksjö samt finska Ahlstroms affärsområde Label and Processing (specialpapper).
Samgåendet skedde så sent som under maj månad i år. Ett av huvudskälen var beräknade synergieffekter på 20-25 miljoner euro.
Enligt företaget skall 60 procent av synergierna uppnås efter ett år. Full synergieffekt kommer enligt företaget att uppnås inom 36 månader. Vid utgången av årets tredje kvartal har synergier motsvarande 30 procent av synergierna materialiserats.
Kostnader för synergier samt kostnader för samgåendet uppgick under de första månaderna till 32,5 miljoner euro samt till 1,9 miljoner för årets tredje kvartal. Totalt uppskattar företaget att kostnaderna för att realisera synergierna kommer att uppgå till totalt 10-15 miljoner euro.
Verksamheten är uppdelad i fyra olika affärsområden: Decor, Release Liners, Graphics and Packaging samt Industrial Applications. Produktionsanläggningar återfinns i Sverige, Frankrike, Kina, Tyskland, Italien och Spanien.
Det är uppenbart att Munksjö fortsatt kämpar i motvind. Under årets tredje kvartal omsatte företaget 247,5 miljoner euro. Resultatet efter skatt blev en förlust på 7,3 miljoner euro viket var 0,6 miljoner euro sämre än motsvarande period föregående år.
Marknaden hade här förväntat sig ett positivt resultat på 2 miljoner euro, det var med andra ord en rejäl besvikelse som Munksjö levererade.
För årets första nio månader uppgick förlusten efter skatt till 31,2 miljoner euro, viket kan jämföras med en förlust på 5,8 miljoner euro för de första nio månaderna föregående år.
Affärsområdena Release Liners och Graphics and Packaging som svarar för 39 respektive 16 procent av koncernens omsättning hade ett svagt kvartal. Justerat för engångskostnader uppgick resultatet till 1 miljoner euro för Release Liners samt en förlust på 2,7 miljoner euro exklusive engångskostnader för Graphics and Packaging.
Realise Liners producerar bestrukna specialpapper samt pappersmassa. Affärsområdet Graphics and Packaging producerar bland annat förpackningspapper till livsmedelsindustrin.
Enligt företaget kommer de båda affärsområdena att minska resultatet för innevarande år, trots positiva synergieffekter.
Affärsområdet Decor noterade ett resultat, exklusive engångskostnader, på 3,5 miljoner euro vilket var 1 miljon lägre än för det tredje kvartalet år 2012. Dekorpapper är ett specialpapper som används för att förbättra träbaserade paneler som spånplattor och MDF-paneler. Här är framför allt utvecklingen för den europeiska byggmarknaden en nyckelvariabel.
Affärsområdet Industrial Applications redovisade en justerad rörelseförlust på 0,2 miljoner euro, vilket i stort sett var i nivå med föregående års resultat. Affärsområdet tillverkar slipbaspapper för slutapplikationer till framför allt fordons- och träindustrin.
Vi ser inte att marknaden för Munksjös produkter kommer att ta fart inom de närmaste kvartalen. I linje med detta kan vi inte heller förvänta oss mer än i bästa fall marginella prishöjningar.
För helåret räknar marknaden med ett resultat på 1 miljon euro. Det står efter dagens rapport klart att resultatet kommer att bli väsentligt sämre än så. Under årets sista kvartal kommer resultatet dessutom att belastas med kostnader för att uppnå de planerade synergieffekterna. Den totala kostnaden för detta uppskattas till mellan 10-15 miljoner euro totalt.
För åren 2014 respektive 2015 ligger marknadens prognoser på 20,5 respektive 29,3 miljoner euro. Utslaget per aktie motsvarar prognoserna ett resultat på 0,52 respektive 0,76 euro per aktie för de båda åren. P/e-talen hamnar därmed på 9,1 för år 2014 samt 6,3 för år 2015.
Det är dock all anledning att lägga in en brasklapp då det gäller värderingen. Endast ett par analytiker har lämnat prognoser för bolaget, vilket gör estimaten osäkra. Vår bedömning är vidare att de prognoser som trots allt finns i marknaden är för höga.
Riskkapitalbolaget EQT är idag företagets största ägare med drygt 32 procent av kapital och röster. I EQTs strategi ligger att avyttra de bolag man är delägare i. Inom ett par års sikt har vi därmed med största sannolikhet en ny huvudägare till bolaget.
Vi ser en uppenbar risk att de kommande kvartalen kommer att bli en besvikelse resultatmässigt. Vi ser i därmed inte Munksjö som vårt val i sektorn.
Vår rekommendation blir därmed Sälj.