SAS har i min mening samma förmåga att överleva som dinosaurierna, en allt för stor kropp med en för liten hjärna som inte kan anpassa sig till förändrade tider.
SAS byggdes under en tid då flygföretag såg annorlunda ut. SAS hade som strategi att bygga upp hela kedjan med flyg, service, hotell med mera. Men små snabbfotade företag som leasade flygplan i stället för att äga dem har kört om SAS. Situationen blir självklart inte bättre av massor av fackliga konflikter i princip varje år, höga löner och pensionsavtal, det sistnämnda har möjlighet att bli den sista spiken i kistan för SAS.
Under perioden 2000-2009 har företaget förlorat i runda tal 12,5 miljarder kronor och bett aktieägarna om ungefär lika mycket. SAS börsvärde är idag nästan det halva, 7 miljarder kronor.
På tisdagen redogjorde företaget för resultatet för perioden januari till februari 2010. Läsningen var allt annat än munter, en förlust på 960 miljoner kronor.
SAS offentliggjorde nyligen att man lanserat ett femårigt konvertibelt obligationslån på totalt 1,6 miljarder kronor. Obligationslånet kommer löpa med en årlig ränta om 7,5 % som förfaller till betalning kvartalsvis och kan konverteras till en konverteringskurs om 3,5913 kronor per aktie. Till detta skall också beaktas de 5 miljarder man tidigare i år bett aktieägarna skjuta till, däribland svenska, danska och norska staten.
SAS har dessutom en åldrande flygplansflotta som på sikt måste ersättas. Totalt opererar SAS cirka 240 flygplan, inklusive leasade och hyrda. Genomsnittsåldern för flottan cirka 12 år. För de ägda planen är dock siffran högre, omkring 17 år.
Jämför gärna med hur många som har en sådan gammal bil så inser de flesta att investeringsbehovet är rejält de kommande 10 åren. De gamla flygplanen drar dessutom 30-40 procent mer bränsle än nya, bara det innebär ett omöjligt konkurrensläge.
SAS är ett företag där det alltid finns något att skylla på, bränslet för dyrt, valutan fel, kabinfaktorn för låg, strejker och så vidare. Poängen och slutsatsen är dock att man inte kan hantera normala marknadsfluktuationer.
För oss som varit med länge på börsen känns historien igen. SAS är alltid en aktie som ser billig ut på nästa års vinst, problemet är att vi fortfarande väntar. En investering i bolaget, vilket vi avråder ifrån, handlar helt och hållet om hur mycket pengar skattebetalarna vill skjuta till. Av egen kraft överlever inte SAS.