Sjöstrand Coffee
Delårsrapport Q3 2024 (Cision)

2024-10-31 08:00

Delårsrapport Q3 2024

TREDJE KVARTALET | JULI-SEPTEMBER 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 8 884 tkr (3 887 tkr 2023), vilket är en ökning med 128% jämfört med samma period föregående år.
  • Bruttomarginalen uppgick till 48 % (39% 2023).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 942 tkr (-698), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 11,1% (-18%).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 868 tkr (-668), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,9% (-17,2%).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,3 kr (-0,3 2023).
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2024
Totala intäkter uppgick till 8 884 TSEK (3 887 TSEK)
Rörelseresultatet uppgick till 868 TSEK (-668 TSEK)
Periodens resultat uppgick till 814 TSEK (-698 TSEK)
Resultat per aktie uppgick till 0,25 SEK (-0,01)
Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2023.
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2024
Totala intäkter uppgick till 330 TSEK (255 TSEK)
Rörelseresultatet uppgick till -33 TSEK (-264 TSEK)
Periodens resultat uppgick till -45 TSEK (-294 TSEK)
Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,03)
Siffror inom parentes avser tredje kvartalet 2023.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER

  • Under augusti kommunicerade Sjöstrand en order på 2,4 MSEK från samarbetspartner i Storbritannien. Ordern består av espressomaskiner och mjölk skummare och beräknas levereras under Q3.
  • Under september kommunicerade Sjöstrand att Henrik Ohlstenius har anställts som Head of Business Development.

VD HAR ORDET

Den totala omsättningen för tredje kvartalet uppgick till 8,9 MSEK, (3,9 MSEK Q3 2023), vilket är en ökning med 128% gentemot motsvarande period föregående år.

Bruttomarginalen har fortsatt att vara stark under året och för det tredje kvartalet landade den på 48% (38% 2023).

Under de senaste 12 månaderna har vi avsevärt stärkt vår bruttomarginal. Detta är ett kvitto på vårt arbete med att genomföra vår strategi för att förbättra lönsamheten genom att ta ett större ansvar för distribution och varumärke. Det ger oss också ett bättre utgångsläge för att skala upp verksamheten och skapa lönsam tillväxt framöver.

Sjöstrand arbetar med fyra huvudsakliga försäljningskanaler: 1) Distributörer, 2) Retail, 3) egen e-handel, och 4) Hotell. Under tredje kvartalet har vi sett en stark utveckling inom e-handeln +143%, retail försäljningen med +110% och hotellförsäljningen har ökat med +247% (jämfört med samma period föregående år).

Det är glädjande att vi ser en stark tillväxt inom våra distributionskanaler, vilket tydligt signalerar att vårt erbjudande uppskattas av kunderna. Detta bekräftar värdet av vår satsning på tidlös design, hållbarhet och smakupplevelser av hög kvalitet.

Under tredje kvartalet lanserade vi även två nya kaffesmaker under temat "Summer Flavors", ett initiativ som syftade till att erbjuda ett limiterad gott kaffe och vara relevanta för våra kunder under sommarmånaderna. Vi har dessutom lanserat vår egen designande kapselbehållare, och som vi är mycket stolta över. Målet var att skapa marknadens snyggaste kapselbehållare, och vi anser att vi har lyckats. Produkten håller hög kvalitet, tillverkad i polerat rostfritt stål med en inredning i trä, med inspiration från ett smyckeskrin, vilket resulterar i en tidlös och elegant design som passar utmärkt tillsammans med vårt övriga sortiment.

Vi går nu in i det fjärde kvartalet, där julhandeln utgör den största försäljningsdrivande faktorn. Vi har flera strategiska initiativ planerade för att placera Sjöstrands produkter som det självklara valet inför julhandeln, både via våra återförsäljare och genom vår egen e-handel.

Parallellt pågår förberedelserna inför vårt deltagande på Ambiente i Frankfurt den 7–11 februari 2025. Ambiente är en av de större och mest inflytelserika mässor för konsumentvaror och det är en viktig satsning för vår skala upp vår internationella expansion under 2025.

John Ekeberg, Verkställande Direktör

Sjöstrand Coffee Int AB

Välkomna till Sjöstrand, där vi revolutionerar kaffeupplevelsen med vår unika kombination av tidlös design och miljömedvetenhet. Vårt sortiment av espressomaskiner och biologiskt nedbrytbara kapslar av växtfiber erbjuder både smak och hållbarhet, vilket gör oss till en attraktiv aktör på marknaden för Nespresso®-kompatibla produkter.

John Ekeberg, VD Sjöstrand Coffee Int AB

Email: john.ekeberg@sjostrandcoffee.com 

Tel: +46708112136


support.se@cision.com
© Copyright

Sjöstrand Coffee B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -