Avanza Bank Holding
Avanza Bank Holding AB (publ): Delårsrapport januari—september 2024 (MFN)

2024-10-18 07:45

Tredje kvartalet 2024 jämfört med tredje kvartalet 2023

• Rörelseintäkterna ökade med 12 procent till 959 MSEK, främst som ett resultat av högre courtage- och valutanetto samt högre fondprovisioner. Övriga intäkter minskade på grund av högre provisionskostnader framför allt hänförligt till kundkompensationer kopplat till ränta på ISK på 10,5 MSEK. Exklusive kundkompensationerna steg rörelseintäkterna med 14 procent
  • Rörelsekostnaderna ökade med 13 procent till 300 MSEK, främst till följd av högre personalkostnader.
    I dessa ingår en engångskostnad på 10,6 MSEK kopplat till Avanzas mediebolag Placera. Exklusive denna ökade kostnaderna med 9 procent. Den kommunicerade kostnadsökningen för helåret på 9,5 procent kvarstår, exklusive kostnaden för Placera samt sanktionsavgiften från IMY på 15 MSEK, vilken kommunicerades i andra kvartalet
  • Rörelseresultatet uppgick till 658 MSEK, en ökning med 12 procent
  • Periodens resultat var 568 MSEK, en ökning med 11 procent
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,61 SEK, en ökning med 11 procent

Händelser under kvartalet

• En strategisk översyn har gjorts med nya prioriterade fokusområden och uppdaterade långsiktiga mål fram till och med 2030. Avanzas fokus är stärkt marknadsledarskap i Sverige, att bli störst inom Private Banking och tjänstepension, förbättra skalbarheten och expandera geografiskt. Läs mer på sid 2 och 3
  • Olov Eriksson rekryterades som Chief Product Officer och medlem i koncernledningen. Fredrik Broman tillträdde som Chief Technology Officer och medlem i koncernledningen, vilket tidigare kommunicerats. Gunnar Olsson, vice vd och COO, meddelade att han kommer att lämna Avanza
  • Ett exklusivt samarbete med Affärsvärlden har ingåtts med syftet att stärka kunderbjudandet av aktieanalys och nyheter på Placera. Som en konsekvens läggs Placeras egen redaktion ned
  • Ett nytt fondtorg med onoterade tillgångar som Private Equity lanserades till kunder inom Private Banking
  • Avanza rankades som en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland yrkesverksamma inom kategorierna IT och Business/Economics i Universums årliga mätning. Inom IT rankas Avanza högst i finansbranschen

Citat från Gustaf Unger, VD Avanza
”Sverige har den mest utvecklade och avancerade sparmarknaden i Europa och Avanza är den överlägset största spar- och investeringsplattformen i Sverige. Det är också här vi kommer att fortsätta vår tillväxtresa, men även med siktet inställt på att före utgången av 2030 ha gått utanför Sveriges gränser. Målsättningen är att växa vårt sparkapital i Sverige med i genomsnitt 15% per år och nå över 2 000 miljarder i sparkapital 2030. För att kunna leverera på vår ambition krävs fortsatta satsningar samtidigt som vi är inriktade på operationell effektivitet.”

Kv 3 Kv 2 förändr Kv 3 förändr jan-sep jan-sep förändr
  2024 2024 % 2023 % 2024 2023 %
Rörelsens intäkter, MSEK 959 929 3 854 12 2 838 2 555 11
Rörelsens kostnader, MSEK –300 –341 12 –266 13 –944 –842 12
Rörelseresultat, MSEK 658 588 12 588 12 1 893 1 713 11
Periodens resultat, MSEK 568 506 12 510 11 1 629 1 483 10
Resultat per aktie före utspädning, SEK 3,61 3,22 12 3,25 11 10,36 9,47 9
Rörelsemarginal, % 69 63 5 69 0 67 67 0
Avkastning på eget kapital, % 42 35 7 41 1 38 39 –1

Nettoinflöde, MSEK 22 000 17 200 28 21 200 4 61 200 54 300 13
Nykundsinflöde (netto), st 40 500 33 700 20 31 300 29 123 900 96 500 28
Kunder vid periodens slut, st 2 025 000 1 984 500 2 1 873 200 8 2 025 000 1 873 200 8
Sparkapital vid periodens slut, MSEK 927 500 893 700 4 715 400 30 927 500 715 400 30
Intäkt per sparkrona, % 0,42 0,42 0,00 0,47 –0,05 0,44 0,48 –0,04
Kostnad per sparkrona, % 0,13 0,16 –0,02 0,15 –0,01 0,15 0,16 –0,01

En presentation av rapporten kommer att lämnas av Gustaf Unger, VD, och Anna Casselblad, CFO, den 18 oktober 2024 kl. 10.00. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas utrymme för frågor. Presentationen kan följas på avanza.se/ir. Mer information om anmälan och deltagande finns att hitta på investors.avanza.se/ir/kalender/kommande-handelser/.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Gustaf Unger, VD
072-142 96 53
gustaf.unger@avanza.se

Anna Casselblad, CFO
anna.casselblad@avanza.se

Sofia Svavar, Chef Kommunikation & IR
sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 2,0 miljoner kunder med över 900 miljarder SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 7,5 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste 14 åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir

Denna information är sådan information som Avanza Bank Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2024-10-18 07:45 CEST.

Bifogade bilder

Gustaf Unger, vd