Relevance Communication Nordic AB
Relevance Communication Nordic AB Delårsrapport april-juni 2024 (Cision)
April – juni 2024 koncernen i sammandrag
• Nettoomsättningen uppgick till 9 202 TSEK (1 715 TSEK)
• Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 86 TSEK (-321 TSEK)
• Resultat efter finansnetto uppgick till -1 338 MSEK (-496 TSEK)
• Resultat per aktie uppgick till -0,06 SEK (-0,05 SEK)
April - juni 2024 moderbolaget i sammandrag
• Nettoomsättningen uppgick till 8 345 TSEK (1 715 TSEK)
• Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -451 TSEK (-321 TSEK)
• Resultat efter finansnetto uppgick till - 520 TSEK (-496 TSEK)
• Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (-0,05 SEK)
• Antal unika användare under perioden: 4 473 769 (3 719 760)
Samtliga uppgifter inom parentes samt jämförande period föregående år i rapporten avser moderbolaget. Koncernen bildades i december 2023 genom förvärvet av Dagens PS AB. Antalet unika användare inom parentes är sammanslagda siffror av koncernens nuvarande sajter föregående år.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN
• Ökade annonsintäkter i Dagens PS med 127 procent och nytt läsarrekord för bolagsgruppen under första kvartalet 2024 – 2 april
• News55 förvärvar Realtid – 16 april
• News55 AB byter namn till Relevance Communication Nordic AB – 2 maj
• Relevance Communication förstärker styrelsen – 5 juni
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT
• Relevance Communications går mot strömmen – Dagens PS ökade annonsintäkterna med 110 % första halvåret – 5 juli
• Nyhetssajten News55 ökar antalet läsare med 298 % i juli jämfört med samma månad 2023 – 5 augusti
VD:s kommentar: ”Vi ser en mycket positiv utveckling i koncernen”
Det är med stor entusiasm jag presenterar vårt resultat för andra kvartalet 2024. Vi ser en mycket positiv utveckling i koncernen, där vår nettoomsättning uppgick till 9 202 TSEK, en betydande ökning från 7 109 TSEK som är motsvarande siffra för årets första kvartal. Denna kraftiga omsättningsökning är ett direkt resultat av vår starka trafik samt att det strategiskt viktiga förvärvet av Realtid Media AB:s medieverksamhet också bidrog positivt under juni månad.
Eftersom vår affär kring trafikintäkterna har ökat i betydelse har vi beslutat oss för att redovisa koncernens sammanlagda unika användare under perioden som en KPI i denna och kommande rapporter. Att säga att vi har haft en positiv trafikutveckling är att underdriva. Den har varit helt fantastisk och vi har under det andra kvartalet haft nästan 4,5 miljoner unika användare på våra sajter. (Källa GA4. För undvikande av missförstånd: vi har inte tagit hänsyn till den överlappning som kan förekomma mellan sajterna.) Det är en ökning med hela 25% jämfört med årets första kvartal.
Förvärvet av Realtid gör oss mycket starkare framåt. Det har redan gett oss en konkurrensfördel, och vi ser fram emot att integrera Realtid i vår tekniska plattform under tredje kvartalet. Denna integration förväntas ytterligare stärka vår trafik och skapa mervärde för både våra användare och annonsörer.
Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 86 TSEK, vilket innebär att vi lever upp till
vår målsättning att ha stark tillväxt och samtidigt kunna visa på svarta siffror före avskrivningar. Det visar att vi är på rätt väg och att vår strategi bär frukt. Resultatet tyngs något av redaktionella och administrativa engångskostnader om cirka 350 TSEK, vilket speglar den verksamhet vi nu skapar. Man ska även ha i åtanke att vi under det första halvåret lagt mycket fokus på att bygga en ny, gemensam organisation, en ny företagsstruktur och genomfört ett betydande förvärv.
Våra kostnader är således en naturlig del av den tillväxtfas vi nu befinner oss i, och vi är övertygade om att de kommer att ge positiva resultat framöver. Det är även glädjande att se att Jobb55 har visat en positiv utveckling, även om siffrorna än så länge är relativt blygsamma.
Vi befinner oss i en spännande tid med stora möjligheter framför oss. Våra satsningar på redaktionellt innehåll och teknisk utveckling är kärnan i vår långsiktiga tillväxtstrategi, och vi ser redan de positiva effekterna av dessa insatser. Framtiden ser ljus ut, och vi är övertygade om att vi kommer att fortsätta leverera värde till våra aktieägare och kunder.
Tack för ert fortsatta förtroende och stöd. Vi ser fram emot en stark och framgångsrik framtid tillsammans.
Fredrik Lundberg
VD, Relevance Communication Nordic AB