Nordnet
Nordnet lanserar Stora Spararpriset (Cision)
Nordnet kommer att dela ut priser i de tre kategorierna ”Årets nykomling”, ”Årets revansch” och ”Årets investerarkommunikation”. Efter nomineringar från allmänheten väljer juryn ut fem finalister i varje kategori, och de slutliga vinnarna utses sedan genom omröstning. Vinnaren inom respektive kategori får 10 000 kr att skänka till välgörande ändamål.
- Det känns väldigt positivt att tillsammans med alla sparare lyfta upp börsbolag som gjort skillnad under det gångna året. Vår intention är att skapa ett pris där spararna själva får komma till tals och rösta fram de prestationer på aktiemarknaden de anser vara värda att belöna, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.
Juryn för Stora Spararpriset består av Martin Ringberg (Sverigechef Nordnet), Andra Farhad (Börshajen), Carl Sundblad (förvaltare Cliens Fonder), Åsa Swee (redaktör Affärsvärlden) samt Johan Thorén (förvaltningschef och vice VD Strand).
Programledare för galan den 23 januari är Nordnetprofilerna Ara Mustafa och Axel Karlsson.
- Vi värdesätter en nära dialog med alla som är intresserade av börs och aktier. Nu kanaliserar vi privatspararnas röster till ett pris som lyfter fram goda exempel på aktiemarknaden, vilket känns väldigt meningsfullt, säger Martin Ringberg.
De tre kategorierna
Priset som ”Årets nykomling” tilldelas det bolag som har fått sitt stora genombrott under året. Bolaget behöver inte vara nystartat, men det är under 2022 som verksamheten har expanderat och nått nya höjder. Bolaget visar på kreativitet och professionalism vilket motiverar den tillväxtresa som har gjorts. För att kvalificera sig till denna kategori får inte bolaget ha varit noterat på listorna Mid Cap eller Large Cap vid årets början.
Det bolag som mest tydligt under året lyckats vända ett utmanande läge till positiv utveckling och framtidstro tilldelas priset ”Årets revansch”. Marknadsfaktorer kan ha spelat roll för bolagets vändning men får inte vara den enda eller främsta anledningen – bolaget ska själv ha förändrat och förbättrat sin verksamhet, och rätat ut de frågetecken som har funnits till utropstecken.
Priset för ”Årets investerarkommunikation” ges till det bolag som under året mest tydligt främjat en transparent och levande dialog med sina aktieägare. Bolaget och dess företrädare har varit aktiva i sin informationsgivning till marknaden, och i rapporter, intervjuer, kommunikation i egna kanaler och andra aktiviteter förklarat sin verksamhet på ett enkelt och lättillgängligt sätt.
Läs mer om utmärkelsen: https://www.nordnet.se/se/kampanjer/spararpriset