Vitrolife
Inför Vitrolife Q1: Time-lapse i fokus (ABG Sundal Collier)
Rapportdatum: Tisdag 24/4 kl: 08:30
Time-lapse i fokus
Försäljningen under Q1 väntas uppgå till 275 MSEK (244) motsvarande en försäljningstillväxt om 12,7% Y/Y. Kvartalets tillväxtdrivare förväntas fortsatt vara Time-Lapse, som vi bedömer omsätter 69 MSEK (53), en tillväxt om 30% Y/Y. Affärsområdet hade en väldigt stark utveckling under 2017 med en försäljningstillväxt om 61% Y/Y till 255 MSEK (158). Vitrolife har en dominerande ställning inom segmentet och fick under januari 2018 time-lapseinkubatorn EmbryoScope godkänd för försäljning i Kina. Största affärsområdet Media väntas växa 8% till 144 MSEK (133), medan Disposable Devices och ART Equipment förväntas bidra med 38 MSEK (36) respektive 19 MSEK (17).
Stabil resultattillväxt
Vi räknar med en bruttomarginal om 64,7% (64,6), till följd av en något mer fördelaktig produktmix. SG&A väntas öka till 54,2 MSEK (44,5) medan FoU väntas uppgå till 18,9 MSEK (18,5). EBITDA förväntas stärkas med 10,1% till 105 MSEK (94,9) motsvarande en marginal om 38,0% (38,9). Vitrolife handlas till P/E 46,2x samt EV/EBITDA om 29,5x för 2018E medan värderingen faller till 39,7x respektive 25,9x för 2019E. Nettokassan uppgick till 395 MSEK per den 31 december. I januari förvärvades en teknologi för embryoöverföring till en köpeskilling om 5 MUSD, förvärvet förväntas påverka EBITDA positivt år 2021.
(Klicka på bilden för att förstora den)
Analytiker
Björn Rydell
bjorn.rydell@remium.com
- Läs mer på Introduce