Shortcut Media
Inför Shortcut Media Q4: Preliminära siffror kommunicerade (ABG Sundal Collier)
Rapportdatum: Tisdag 20/2 kl. 08:00
Shortcut Media Group håller en presentation hos Remium, onsdagen den 28/2 kl 12:00. Klicka här för anmälan.
Omsättningen och resultat är sedan tidigare givet då bolaget förra veckan kommunicerade preliminära omsättnings- och resultatsiffror för 2017. Läs vår kommentar angående detta här.
Vidare kommunicerades även att Bond Street Film fått beställning avseende produktion av kortformats realityserie om spel till ett värde om minst 0,9 MSEK. Beställningen är det största från en spelutvecklare som bolaget har mottagit hittills. Därutöver vill vi få klarhet kring bolagets mål om internationell expansion under 2018 står fast.
År 2017 ökade totala medieinvesteringarna i Sverige med 3,7% till 14,3 miljarder kronor (se källa här). Investeringarna för Bioreklam ökade med 13,0% till 149 MSEK. TV-investeringarna uppgick till 5,0 miljarder SEK, motsvarande en ökning om 2,1% jämfört med 2016. Vidare ökade investeringarna inom Internet med 10,2% till 4,3 miljarder SEK.
Under Q1-Q3 2017 bedömer vi att Shortcuts organiska omsättningstillväxt uppgick till ca 20%. Bolaget har således växt snabbare än marknaden, en utveckling vi bedömer kommer kunna fortsätta framgent. I januari 2018 var det endast tre kategorier inom medieinvesteringar som uppvisade tillväxt. Dessa var Utomhusreklam, Radio och Sociala Medier, varav det sistnämnda är ett segment som Shortcut har ett starkt erbjudande inom.
Analytiker
Björn Rydell
bjorn.rydell@remium.com
- Läs mer på Introduce