Moberg Pharma
Moberg Pharma - Analytikerkommentar om förvärvet av varumärket Dermoplast (ABG Sundal Collier)
Moberg Pharma meddelade i morse att bolaget ingått ett slutgiltigt avtal med Prestige Brands om att förvärva det amerikanska varumärket Dermoplast, läs pressmeddelandet här. Nedan följer en kort analyskommentar på nyheten.
I samband med Moberg Pharmas Q3-rapport meddelade bolaget att de säkrat en exklusiv option från Prestige Brands som ger möjlighet att förvärva varumärket Dermoplast fram till i slutet av år 2017. Under morgonen kommunicerade bolaget att de har säkrat finansieringen och därmed ingått ett slutgiltigt avtal om att förvärva Dermoplast. Bolaget väljer redan nu att utnyttja denna option, detta tyder på att utvärderingsprocessen varit framgångsrik, samt att Moberg Pharma anser att varumärket har god potential för att kunna bidra till bolagets utveckling framgent.
Köpeskillingen uppgår till 47,6 MUSD plus lagervärdet, vilket motsvarar en förvärvsmultipel om 8,9x EBITDA. Förvärvet finansieras genom en riktad emission av aktier om totalt 148 MSEK, en emission av obligationer om totalt 215 MSEK samt befintlig kassa.
Dermoplast är ett amerikanskt varumärke inom hudområdet. Moberg Pharma bedömer att Dermoplast omsätter cirka 12 MUSD per år samt har en EBITDA-marginal om 45%, vilket är betydligt högre än Moberg Pharmas befintliga produktportfölj. Vår bedömning är att förvärvet därför kommer bidra till att nå det finansiella målet om en EBITDA-marginal på minst 25%.
Varumärket kommer att säljas genom Moberg Pharmas redan etablerade försäljningskanaler i USA, vilket torde ge upphov till vissa synergieffekter. Förvärvet förväntas bidra positivt till såväl bolagets vinst som kassaflöde direkt efter slutförandet av transaktionen. Transaktionen innebär viss utspädningseffekt för aktieägarna, dock kompenseras det av en god ökning av vinst per aktie.
Vi kommer att justera upp våra estimat för kommande verksamhetsår.
Analytiker
Björn Rydell
bjorn.rydell@remium.com
- Läs mer på Introduce